Kan MUS betale sig?

Forår og efterår er sæson for MUS. For nogen er det en årlig plage, for andre et højdepunkt, hvor man gør alle medarbejdere 3 - 4 % mere effektive. Men kan det egentlig betale sig?

Før hver MUS-runde taler vi i CfL med mange ledere, som ikke går ind til dialogen med fuld energi. Vi hører tit at: ”Jeg synes det er spild af tid”, ”MUS har ingen effekt, i hvert fald ikke hos os”, ”Tænk, at jeg skal bruge 1 promille af hver medarbejders årlige arbejdstid på MUS”.

… men hvad er MUS egentlig? Og hvorfor holder vi fast i den? Set fra medarbejderens side, er MUS en årlig dialog om prioriteter, om vigtigt og uvigtigt, om effektivitet, om at vide hvor man har dig, om at få sat nye mål, at få bekræftet man gør det rigtige på den rigtige måde og meget andet. 

Hvis du er leder i én af de organisationer, hvor alt det ovenstående sker af sig selv i din daglige ledelse, så spring bare direkte ned til tjeklisten herunder. De gode kendetegn på en effektiv organisation er, at du konsistent oplever alle opgaver kan løses, at det sker hurtigt, at de uvigtige opgaver bortprioriteres og de vigtige udføres. Og at når nogen fratræder, så er det fordi de er vokset ud af afdelingen, ikke fordi de er løbet trætte.  

Hånden på hjertet: det relevante spørgsmål for de fleste er nok mere hvordan vi får det bedste ud af MUS, end om det skal afholdes. Gør det ordentligt, når du nu alligevel gør det.

Kan du sætte hak ud for alle punkter herunder, så du kan have ro i maven i forhold til IKKE at holde en effektiv MUS i år.:

  • Mine medarbejdere laver  0 % uvigtige opgaver
  • Mine medarbejdere opgiver aldrig at løse en opgave pga. mangel på kompetence
  • ...og de bruger aldrig for meget tid på opgaverne pga. mangel på kompetencer
  • Mine medarbejdere arbejder altid efter de rigtige prioriteter
  • Mine medarbejdere bliver jævnligt bekræftet i, at de gør det rigtige
  • Mine medarbejdere er trygge, fordi de ved hvor de har mig
  • Jeg er tryg ved mine medarbejdere, fordi de fortæller mig hvor jeg har dem
  • Jeg er godt opdateret om hvad der demotiverer og motiverer mine medarbejder

 

            MUS

 

En hurtig udregning:

  • 1 promille af den årlige arbejdstid

                                  versus

  • X % af arbejdstiden brugt på uvigtige opgaver
  • X % spild pga. mangel på kompetence
  • X % spild pga. forkerte prioriteter
  • X % snak om demotivation
  • Effekten af, at nogle fratræder pga. lederen