Mentoring kan (også) være svaret på tidens udfordringer

I krisetider søger vi typisk tryghed og sikkerhed hos dem, der kan give os svaret og løsningen på vores udfordringer. Mentoring kan indeholde mange af svarene på vores søgen.

Af Henrik Due Jensen, chefrådgiver, CfL

Det er nok et fåtal, der oplever, at de selv har tilstrækkelig erfaring med håndtering af større kriser. Mange vil derfor føle sig usikre og inkompetente i forhold til selv at kunne løse den krise, de står i. De fleste vil af samme grund søge hjælp og inspiration fra andre, der kan tilføre dem viden, kompetence og sikkerhed. På den baggrund har jeg i stigende grad oplevet, at kunder er kommet med forespørgsler om mentoring, som er en udviklingsproces med en fabelagtig baggrund.

Et frirum til udvikling

Da Odysseus´ rejste til Troja, betroede han sit hus og sin søn Telemakos til sin gode ven Mentor med ordene: ”Fortæl ham alt, hvad du ved”. Mentoring er i moderne forstand en udviklingsproces, hvor en mentor gennem dialog med en mentee - på godt dansk en elev - støtter dennes personlige og faglige udvikling. Mentoring skaber et slags frirum med plads til ro og refleksion for både mentor og mentee til at forholde sig til situationen, de befinder sig i. Mentoren bidrager med sin fulde viden, erfaring og indsigt. Han støtter mentees udvikling bl.a. med nye vinkler på opgaver og situationer. Han bringer mentee ”op i helikopteren”, han er lyttende og forstående, men også fortællende, spørgende, rådgivende og kritiserende. Mentoring lægger således op til en længerevarende relation og proces.

Mentoring vs. coaching

Coaching har til opgave at hjælpe med at forløse den viden og kompetence, som modtageren allerede er i besiddelse af, men som han eller hun ikke nødvendigvis er bevidst om. Dette sker primært via spørgsmål fra coach til modtager. Det er den coachede, der er i fokus. I modsætning hertil bringer en mentor hele sin person og viden ind i relationen. Mentor bliver dermed en rollemodel for mentee. Mentoring er således noget andet end coaching om end metoder fra coaching inddrages og benyttes ved mentoring. De nyeste strømninger internationalt inden for coaching peger da også i retning af mere vejledning og rådgivning i coaching arbejdet og understreger dermed, at coaching kan opleves som utilstrækkelig sammenlignet med mentorernes arbejde.