Ved du, om dine regnskabsfolk sender checks?

Der er uendelig meget snak om disruptionsråd, udflugter til Singularity University og konferencer om den næste store ting. Men en gang imellem skal ledelsen starte med at være kunde i sin egen butik.

Forleden modtog den ene af os en check. Ja, du læste rigtigt. En check. Baggrunden var et abonnementskifte, hvorved der var opstået en mellemregning. Her er altså en eksisterende kunde, som skal blive ved med at være kunde bare på et andet abonnement. Virksomheden vælger at give det udestående udbetalt på en check?

At betale med check er i sig selv en overraskende proces, når der findes smidigere betalingsformer. Men endnu mere overraskende er det, at dette er en proces, der har fået lov til at overleve. Én eller flere engagerede medarbejdere og ledere har dag efter dag gennemført aktiviteter, der muliggjorde overlevelse af denne proces. Uden at reagere på en måde, der har ført til en ændring.

Skyldes det, at det er en proces, der er defineret som effektiv i virksomheden? Eller vurderes det som en proces, der skaber værdi for kunden? Man kan næsten ikke tro det.

Der er meget tale om truslen fra nye forretningsmodeller. Der er disruptionsråd, udflugter til Singularity University og et utal af konferencer om det, der kommer. Der er meget, der giver stof til eftertanke. Men en ledelse bør overveje, hvor stor er trussel udefra og hvor stor er truslen fra selvskabte problemer som dårlig kundeservice, dårlige processer, dårlig anvendelse af mennesker og teknologi.

For rigtig mange etablerede virksomheder kommer truslen i høj grad indefra. Eksemplet med checken er bare et af mange eksempler på håbløse processer med noget andet end kunden i centrum.

Vi skal lære af de virksomheder, der disrupter os. Hvad er det, de kan? Ja, et markant kendetegn er deres forretningsprocesser, herunder deres kundeservice. De har ikke som etablerede virksomheder en tung bagage. De bruger cloudbaserede standardsystemer, som andre har udviklet og vedligeholder. Det kan være Zendesk til kundestyring, Wrike til projektstyring, Slack til intern kommunikation, e-conomic til bogholderi. Eller nogle af de mange tilsvarende konkurrenter. De bruger ikke nær den samme tid på processer, som Corporate Danmark gør.

Derfor har de mulighed for at fokusere alt deres energi og opmærksomhed på kundernes behov og det produkt, der skal løse det både her og nu, men også i den nære fremtid.

De nye virksomheder kan næsten ikke blive ineffektive. I hvert fald ikke på deres kunderettede processer. De er født ind i produktivitet. Hvis de vokser sig ineffektive, skal det være fordi de ansætter for meget op eller kludrer i ledelsen. Og det sidste er der en stor risiko for. Den altid tilgængelige data, og det store her-og-nu-iver gør nemlig, at ledere fra de nye virksomheder har det kendetegn, at alting sker i nuet. Evnen til at definere, hvornår hvad er på dagsorden og dermed skabe en organisation på forkant, har svære kår. Og det kan blive enden på flere af dem.

Men Corporate Danmark bør alligevel se til dem. Som etablerede virksomhed er man tynget af sin bagage. Og nøglen er at finde ud af, hvor meget af den, der skal med videre. Man kan gøre forandringen håndgribeligt ved at slippe bagagen i små kontrollerede eksperimenter. Og derigennem skabe sig tid til at være kunde i egen butik.

16.01.2017- Finans.dk