Involvering er vejen frem i Carlson Wagonlit Travel

Frem for at fokusere på strategiske beslutninger bruger danske topledere i høj grad tid på samme enkle problemstillinger som mellemledere.

Virksomheden Carlson Wagonlit Travel har haft problemet inde på livet under krisen, og administrerende direktør Sophie Hulgard fokuserer nu på at lægge beslutninger ud til medarbejderne igen. Målet er at frigøre tid og skabe større engagement i virksomheden.

En Indikator fra CfL viser, at topledere i høj grad bruger tid på at håndtere samme type problemstillinger som mellemledere. Det vækker bekymring, da beslutninger med entydige svar bør ligge på mellemledernes bord, så direktionen kan fokusere på mere komplekse og strategiske beslutninger.

Det overraskende resultat rejser spørgsmålet om, hvorvidt topledere ikke formår at nedbringe kompleksitetsniveauet, eller om strategien ikke er implementeret på en måde, så den udgør et pejlemærke for mellemledernes beslutninger.

Giv beslutningerne tilbage

Virksomheden Carlson Wagonlit Travel, der administrerer rejser og transport for en lang række virksomheder, kender godt til, at enkle problemstillinger bliver løst på toplederniveau. Administrerende direktør Sophie Hulgard ser det som en naturlig reaktion i krisetider, og hun er nu i gang med at decentralisere den beslutningskraft, som under krisen har ligget i ledelsen.

”Krisen har krævet akutte beslutninger, så vi har centraliseret alle beslutninger højt oppe hos direktionen. Vi meldte ud til medarbejderne, at alt helt ned til de mindste økonomiske ting skulle forbi topledelsen, før der blev truffet en beslutning. Det var nødvendigt, men jeg tænkte ikke over, at det havde indflydelse på medarbejdernes arbejdsglæde. I stedet for engagerede folk fik jeg urolige medarbejdere, som var bange for fyringer,” fortæller Sophie Hulgard og fortsætter:

”Jeg spurgte mine mellemledere om, hvordan vi kunne give medarbejderne engagementet tilbage, og svaret lød: ’Læg beslutningskraften ud igen’. Nu kigger vi så på alle virksomhedens kontrolmekanismer for at se på, hvor det i bund og grund er blevet så hysterisk, at folk har mistet lysten til at træffe beslutninger og være engagerede. Mit eneste krav er, at udgifterne og effekten skal kunne måles, når beslutningskraften ligger i afdelingerne,” siger Sophie Hulgard.

Involverer medarbejdere i strategi

Sophie Hulgard er dog bevidst om, at det ikke er nok at give virksomhedens 200 medarbejderne større muligheder for at træffe beslutninger. Det er også vigtigt at skabe en klar strategisk retning, der fungerer som rettesnor for beslutningerne. Sophie Hulgard fokuserer derfor på at inddrage medarbejdere og mellemledere i sine strategiske tanker. Samtidig giver det hende en kvalificeret sparring.

”Jeg skal træffe de strategiske beslutninger, men det er supervigtigt at involvere medarbejderne. Jeg kaster idéer og visioner ud, som jeg lader mine ledere kommentere. For eksempel mødes jeg og mine 25 mellemledere hver sjette uge, hvor de klæder mig godt på til at træffe de endelige beslutninger,” forklarer Sophie Hulgard og fortsætter:

”Jeg har heldigvis meget selvstændige folk under mig, og de har i høj grad strategien på rygraden. Folk træffer kun beslutninger, der matcher virksomhedens strategi og kultur. Hvis mine medarbejdere er i tvivl, spørger de,” slutter Sophie Hulgard.

Fakta om Carlson Wagonlit Travel

Carlson Wagonlit Travel er Danmarks største erhvervsrejsebureau og Travel Management virksomhed. Virksomheden beskæftiger 200 medarbejdere fordelt på kontorer i Aarhus, Aalborg og København. På verdensplan har Carlson Wagonlit Travel over 3000 kontorer i mere end 150 lande. Sophie Hulgard sidder med i CfLs Forum for Værdiskabelse.