Hvad leder ledelsen efter?

Forestil dig dette. En større dansk organisation planlægger igen en fyringsrunde. Også denne gang er det meldt ud i god tid, uden at der er sat konkrete navne på. Men denne gang modtages det af flere end sidst med et træk på skuldrene. De fleste har taget deres forholdsregler. De har været der før. Hvem giver sit yderste under så stor usikkerhed?

Af Wenche Strømsnes og Poul Blaabjerg, Direktionen, CfL

Virksomheden er i venteposition. Trods en relativt stor stab af interne konsulenter, under forskellige titler, skal eksterne konsulenter finde frem til den optimale organisering. Headhunterne har tidligere sat ledelsesholdet, og mellemledere skifter plads, fordi hver leder vil sætte sit eget team. Medarbejderne venter på resultatet.

De fleste afdelinger holder driftsmøder dagligt eller ugentligt. Men ingen ved præcist, hvad de stræber efter at opnå. De venter. På afklaring. Sparekrav meldes ud, og mellemledere honorerer dem. Mange steder velvidende, at centrale opgaver ikke vil blive løst. Men ressourcerne skal jo prioriteres.

Ledelse er kompleks. Mens hæren af eksterne konsulenter gør deres arbejde, bliver ledelsesopgaven endnu mere kompleks. Og usikkerheden større. For hvem har egentlig greb i virksomheden? Hvem ved hvilke centrale kerneopgaver, det er afgørende at have styr på? Hvem sikrer, at der er en ansvarlig for hver af disse nøgleprocesser? Hvem følger op? En virksomhed skal organiseres, så den optimerer resultatet af disse processer. Ledelsesholdet skal sættes rundt om dem. Besparelser skal laves i respekt for dem. Tavlemøder eller driftsmøder skal handle om dem. Det er ikke let. Men det er ledelsens opgave. Og den kan ikke uddelegeres.

Ingen virksomhed kan drives uden greb om processerne. Ingen topleder kan lede uden greb om dem. Ingen medarbejder kan finde mening uden at vide, hvordan han bidrager til dem. Hvad er det, de eksterne konsulenter skal kunne se? Og hvad laver ledelsen? Er det bestyrelsen, der har mistet tillid til sin direktion? Eller er det direktionen, der behøver alibi, så den kan købe sig tid?

Fyringsrunder er ind i mellem nødvendige. Men flere i træk er tegn på manglende greb om situationen. Hvor lang tid skal der til, før en organisation som denne bidrager positivt til produktivitet og værdiskabelse? 

Er det svært at forestille sig? Danmark har ikke råd til ledere, der ikke leder.