Langsigtet fokus på virksomhedens formål skaber retning og engagement

At have et klart formuleret formål er ikke blot en teoretisk øvelse. Det tydeliggør de strategiske valg og skaber langsigtet commitment i ledelsen og blandt medarbejderne, siger den danske topchef i SAP AG, CO-CEO Jim Hagemann Snabe.

Finanskrisen burde have sat spørgsmålstegn ved de kortsigtede måder at føre forretning på. Det siger topchefen Jim Hagemann Snabe fra den markedsførende producent af virksomhedssoftware, SAP. Udtalelsen falder på baggrund af CfLs seneste Indikator om ”Effekten af dit lederskab”, som viser, at jagten på kortsigtede resultater har fortrængt fokus på virksomhedernes langsigtede formål og det helhedsorienterede syn. Jim Hagemann Snabe var hovedtaler ved en topledermiddag i Århus i slutningen af februar – arrangeret i samarbejde mellem ASB Aarhus School of Business og CfL. Her blev han præsenteret for resultaterne af Indikator-undersøgelsen.

”Jeg havde troet, at der på baggrund af finanskrisen – som har sat spørgsmålstegn ved de kortsigtede måder at føre forretning på – og på baggrund af den situation, som verden er i som sådan – var kommet et større fokus på, hvorfor det egentlig er, at vi laver det, vi gør. Jeg havde også troet, at flere virksomheder havde benyttet krisen til at træde et skridt tilbage og bruge tid på at overveje deres formål som virksomhed og bruge det som katalysator eller drivkraft til at forandre en virksomhed i en fase, hvor der er brug for forandring,” siger Jim Hagemann Snabe.

Klart formål giver succes

”Det gjorde mig til gengæld glad at se, at CfLs Indikator viser en sammenhæng mellem den forretningsmæssige succes og ens evne til at have et tydeligt formål. For mig er det at have et formål ikke blot en teoretisk øvelse, men et forsøg på at tydeliggøre, hvad det er for en rolle, virksomheden spiller. På den måde kan man skabe tydelighed omkring de strategiske valg, man tager som virksomhed, den værdi man skaber over for kunderne og sidst, men ikke mindst den relation, man skaber til sine medarbejdere,” siger SAPs topchef, der efter næsten 20 års karriere i SAP i 2010 blev CO-CEO i det tyske koncernhovedsæde i Walldorf sammen med amerikaneren Bill McDermott. SAP har i dag 54.000 medarbejdere og 109.000 kunder i 120 lande.

Power i lederskab

Inden jobbet som CO-CEO blev aktuelt, havde Jim Hagemann Snabe under et globalt uddannelsesforløb i Indien mødt en anden verden, som overbeviste ham om, at lederskab kan gøre en forskel.

”Jeg mødte nogle af de fattigste og nogle af de rigeste mennesker i verden, og jeg oplevede, at mange af de problemer, som skal løses i verden, ikke bliver løst politisk. Derimod oplevede jeg, at det på ethvert niveau på denne rangstige fra de fattigste til de rigeste var lederskab, der gjorde, at man var i stand til at tage fat i problemerne og løse dem, uanset hvor håbløs situationen så ud. Jeg oplevede, at der er utrolig meget power i lederskab, hvis man tager teten, og hvis man ser på verden på en anden måde,” fortæller SAP-topchefen.

”Make the world run better”

Jim Hagemann Snabe følte bagefter et stort personligt behov for at bruge sit lederskab til at løse nogle af problemerne i verden, hvilket der var store muligheder for at gøre i Indien. Han kom imidlertid til den konklusion, at SAP ville være den bedste platform at skabe forandring fra. Derfor committede han sig til at prøve at forandre virksomheden, da han blev topchef. Sammen med Bill McDermott skabte han et nyt formål for SAP – ”Make the world run better”.

”Når jeg ser på SAPs kerneforretninger, så har vi i alle årene arbejdet med, hvordan vi optimerer virksomheders ressourcer. Så hvad nu hvis vi optimerede ressourcer i et bredere regi såsom vand, energi, fødevarer, CO2 etc. og skabte transparens i forbindelse med forbruget, så virksomhederne kunne begynde at optimere dette på samme måde, som vi altid har optimeret på materialer, penge og medarbejdere.”

Hjælp til rig og fattig

To eksempler viser, hvad der kom ud af overvejelserne.

Softwareløsningen Energy Management anvendes til at håndtere forbruget af energi i virksomheder, og softwaren har medført ekstremt store energibesparelser mange steder. En stor amerikansk kunde har således opnået årlige besparelser på 200 mio. dollars på energiforbruget ved blot at have den nødvendige transparens, som softwareløsningen giver på energiområdet.

”SAP står også bag en SMS-baseret løsning til nogle ghanesiske kvinder, som lever af at samle sheanødder, som anvendes i fremstillingen af kosmetik. Forsyningskæden var tidligere meget ineffektiv, og kvinderne tjente næsten ingen ting på nødderne. Men ligesom i alle andre dele af verden, er der adgang til mobiltelefoni i Ghana," fortæller Jim Hagemann Snabe.

”Vi har lavet en sms-baseret løsning, hvor kvinderne får adgang til verdensmarkedsprisen på sheanødder. På den måde kan de sælge nødderne i forhold til markedsprisen i stedet for den tilfældige pris, som de ellers fik. Kombineret med en bank med mikrolån kan kvinderne nu oplagre nødderne og sælge, når det er gunstigt, og på den måde har de fået øget deres indtjening med en faktor otte. Det er sket med simpel teknologi, som næsten ikke koster noget. Vi har på den måde gjort kvinderne i stand til selv at skabe værdi og vækst i lokalområdet, hvilket er væsentligt mere bæredygtigt end at sende noget mad ned til dem.”

Stor betydning for SAP

Jim Hagemann Snabe er overbevist om, at de fleste virksomheder har brug for at gennemtænke deres formål og sikre, at strategien er holdbar både på kort og på lang sigt – også i forhold til det samfund, man indgår i.

”Der er en kæmpestor forskel på at sige, at SAP er sat i verden for at fremstille software og på at sige, at vi i dag Make the world run better. I de 20 år, jeg har været ansat i SAP, har jeg aldrig set så stort et engagement blandt medarbejderne som omkring disse projekter med ressourceoptimering, hvor vi løser nogle af de problemer, vi har i verden. Vi har kombineret vores evner med et formål, som giver mening. Jeg tror, det har været den største grund til, at vi allerede er nået meget langt med transformationen af SAP. De fleste, der har fulgt SAP gennem årene, vil sige, at der på kun 12 måneder er sket en voldsom forandring af vores store virksomhed. Jeg tror personligt ikke, vi kunne have opnået en så stor forandring af SAP på så kort tid uden en meget tydelig diskussion om og definition af vores nye formål,” slutter SAPs CO-CEO Jim Hagemann Snabe.

Fakta om Jim Hagemann Snabe:

Født 1965. Cand. merc. fra Aarhus Handelshøjskole 1989. Trainee hos SAP AG og senere konsulentchef hos SAP DK 1990-94.

1994: Practice Leader hos IBM Consulting Group.

1996: Managing Director hos SAP Svenska AB.

1999: Regional Managing Director SAP Nordic.

2002: Senior Vice President, Service Industries, SAP AG.

2004: Executive Vice President, Industry Solutions SAP AG.

2006: Corporate Officer, Business Applications, SAP AG.

2008: Executive Board member, Products & Technologies, SAP AG.

2010: CO-CEO SAP AG. Bestyrelsesmedlem i Thrane & Thrane og leder af IT-udvalg for den tyske regering. Medlem af VL67 og af Netværket.