Organisationsanalyse

Et organisational review er en analyse af hele organisationens performance i forhold til organisationens omgivelser, strategi og fremtid.

Det er svært at sejle i den rigtige retning, hvis man ikke ved, hvor man er. Et organisational review giver sådan et overblik og gør det muligt at forstå organisationens nuværende kapacitet til at realisere strategien, samt hvor der skal sættes ind og opbygges kapacitet.

Organisational review bruges også løbende som en del af strategiarbejdet til at monitorere organisationens ydeevne og hjælpe den på plads efter større forandringer.

En typisk review proces indeholder følgende elementer:

Strategisk performance

  • Strategien.
  • Performance i forhold til mål og segmenter.

Helbred

  • Organisationens layout og nøgleroller.
  • Igangværende udviklingstiltag.
  • Ledelsesassesment.
  • Medarbejdertilfredshedsmåling.
  • Kundetilfredshed og udviklingsanalyse.

Indsatser

  • Formulering af indsatser og prioriteringer.
  • Integration.

I forbindelse med vurderingen af det organisatoriske helbred udarbejder vi reviews baseret på det internationalt anvendte ”Organizational Health Index”, som indikerer virksomhedens evner og kapabiliteter indenfor hhv. retning, handlekraft og fornyelse. 

Gennem en eksplorativ analyse af ni forskellige områder af relevans for virksomhedens formåen udpeges et antal relevante aktiviteter for virksomhedens udvikling med henblik på forbedringer mod opfyldelse af ambitionerne.

Efterfølgende identificeres de mest centrale projekter og must-win battles, som virksomheden står overfor, og disse drøftes med ledelsen for at skabe en fælles forståelse af valget samt definition af forventede resultater og tilhørende KPI’er, der kan bidrage til de konkrete elementer i handlingsplanen.