At forstå når medarbejdernes motivation dykker, og hvorfor folk siger op

Der er en god grund til, at mange mennesker opgiver løb og jogging, selv om det forbedrer deres hjerte-karsundhed. Det gør ondt! Især når man lige er begyndt.

For nogen sker det nogenlunde efter tre minutter. Det er, når spændingen ved at komme af sted er taget af, og hjerte og lunger kæmper for at nå de krav, som benene stiller til kroppen.

Det er den samme indre dialog hver gang, når man virkelig ønsker at stoppe løberiet - og i mange tilfælde giver folk op, fordi det virker som om, at det bare bliver værre og værre uden forbedring i sigte. Men det interessante er, at hvis bare man fortsætter i lidt længere tid, sker der noget. Omkring 6 minutter efter start indhenter hjerte og lunger faktisk benene, vejrtrækningen er godt nok tung, men man fornemmer, at det værste er overstået. Man kan godt, hvis man vil!

Det samme sker på arbejdet, når folk står over for en ny svær opgave eller rolle. Det er det øjeblik, hvor spændingen ved at prøve noget nyt klinger af, at man indser, at det vil være vanskeligere, end man troede.

Seth Godin skriver om dette fænomen i hans bog, "The Dip", og det har stor betydning for enhver leder, der ønsker at fastholde dygtige medarbejdere i deres organisation. Demotiveringen er et essentielt tidspunkt. Det er der, hvor mange medarbejdere opgiver en opgave eller frasiger sig en rolle, fordi det virker for hårdt og uoverskueligt.

Har du nogen medarbejdere, der er på eller i nærheden af at ”dykke i motivationen” i forhold til en opgave eller rolle? Hvad gør du som leder for at hjælpe dem igennem det? Her er tre tips, der kan hjælpe:

  • Identificer, hvor hver enkelt medarbejder er i forhold til en specifik opgave eller rolle. Er det en entusiastisk nybegynder, eller har desillusioneringen sat ind?
  • Hvis det er en entusiastisk nybegynder, kanaliser da den spænding og entusiasme hen på de rigtige opgaver, i den rigtige rækkefølge, for at få arbejdet udført.
  • Hvis desillusionering har sat ind, tilføj da en stærk coachende tilgang. Ud over klar retning er du nødt til at give en masse støtte, mens de arbejder igennem "dykket". Ros dem ved fremskridt (også når de selv ikke kan se det), mind dem om målet, og find tid til at være der i forhold til træning og andre ressourcer.

At kunne forstå og være opmærksom på disse tegn på demotivering hos sine medarbejdere kræver øvelse og redskaber til at aflæse de forskellige medarbejdere. På Situationsbestemt Ledelse® sætter vi fokus på netop disse redskaber, så hvis du har lyst til at blive bedre til at undgå demotiverede medarbejdere og derved have et team af topperformende medarbejdere, så læs mere om kurserne Situationsbestemt Ledelse® II - Experience (grundforløb) og Situationsbestemt Ledelse® II - for specialister.