I Danmark føler 15% af de erhvervsaktive danskere sig stressede "hele tiden" eller "ofte", og jobbet er den primære årsag, viser en undersøgelse fra NFA.
CfL giver dig tre trin til, hvordan du som leder kan håndtere stress blandt dine medarbejdere.

Stressede medarbejdere mistrives, og kan ikke levere optimalt på jobbet. Mangler du som leder viden i forhold til at reagere hensigtsmæssigt på stresssymptomer, kan du risikere at symptomerne udvikler sig til langtidssygemeldinger, og det kan blive omkostningstungt. Både for privatpersonen og organisationen.

Ifølge WHO vil stress og depression i 2020 være en af de største sygdomsfaktorer. Alene i Danmark føler 15 procent af de erhvervsaktive danskere sig stressede ”hele tiden” eller ”ofte”, og jobbet er den primære årsag, viser en undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

Det er tal, der gør indtryk, og Ekspertudvalget for Arbejdsmiljø har så sent som i september 2018 afleveret en række anbefalinger om stressforebyggelse til den danske regering.

Stress er kroppens måde at få os til at fungere optimalt i pressede situationer

Det er en udbredt myte, at stress er en sygdom, som skal kureres. Stress kan i mild styrke være med til at drive medarbejderen mod positive resultater. Når kroppen kommer i stressede situationer, udløser den stresshormoner, der viser sig fysisk og psykisk i den stressramte..

"Stress er ikke en sygdom, men en belastningstilstand. Det er kroppens forsøg på at få os til at fungere optimalt i en situation, der opleves som en belastning, som eksempelvis forandringer i organisationen, stort arbejdspres, komplekse krav eller tungt ansvar," fortæller seniorrådgiver hos CfL, Troels Gottlieb.

Troels Gottlieb er autoriseret psykolog og specialistgodkendt i Arbejds- og Organisationspsykologi. Før CfL har han arbejdet med stress hos Psykiatrifondens Erhvervsrådgivning og som ansvarlig for Bispebjerg og Frederiksberg Hospitals psykologsamtaleordning. Han mener, at man skal kigge på helheden af stressbelastningen.

"Når belastningen har en tilstrækkelig styrke eller er længerevarende, bliver stress problematisk og kræver særlig opmærksomhed," siger Troels Gottlieb.

 

Troels Gottlieb giver dig tre trin til, hvordan du som leder kan håndtere stress.

 

1. Identificer stress

Det kan være svært at identificere medarbejderens stressfaktorer. Derfor er det vigtigt at have et godt overblik over, hvad der rør sig i afdelingen. Hold øje med de fysiske, psykiske og adfærdsmæssige stresssymptomer. 

  • Fysiske symptomer viser sig for eksempel i form af hjertebanken, dårlig mave, hovedpine, kolde hænder og trykken for brystet. 
  • Psykiske symptomer identificeres oftest som tankemylder, manglende overskud, nedsat humør og selvtillid samt koncentrations- og hukommelsesbesvær. 
  • Adfærdsmæssige symptomer identificeres ofte som søvnbesvær, følelsesudbrud og indelukkethed.

2. Skab et åbent miljø

Lad altid folk vide, at din dør står åben. Samtale og dialog fremmer stresshåndtering. 

  • Lad ikke frygten vinde: Frygten for stress, skal ikke holde dig fra at have travlt i afdelingen og stille klare krav til dine medarbejdere. Vores kroppe arbejder konstruktivt under lette belastninger.
  • Gå forrest med løsninger: Du har bemyndigelsen til at afhjælpe stress ved at lette de arbejdsrelaterede belastninger i organisationen. Du skal ikke frygte fejl i dialogen. De kan ikke undgås – stress kan gøre folk paranoide og opgivende. Det vigtigste er, at du undgår berøringsangst, og at den stressramte får oplevelsen af at være syg. Du skal først og fremmest agere ud fra, at stressreaktionen er et symptom på noget uhensigtsmæssigt i organisationen – ikke at der pludseligt er noget galt med medarbejderen som person.
  • Find omstændighederne for stress: Kortlæg hvor stressen kommer fra i den stressramtes omgivelser, og lav en mere hensigtsmæssig fremadrettet planlægning og organisering. Nogle gange kan det klares ved at skrue op for støtten, andre gange skal der skrues ned for kravene.

3. Analyser årsagen til stress

Symptomer på stress er et tegn på ubalance i krav og ressourcer i organisationen.

Analyser årsagen til- og reaktionen på ubalancen for at håndtere og minimere stressomkostninger som nedsat performance, forhøjet konflikt, mistrivsel, sygefravær og jobrotation. Ved at analysere årsagen kan du forebygge og hurtigere håndtere belastningssituationer, der kan føre til stress.