Dag 1:
Forskellen på psykologi og filosofi.
Vi starter med at beskæftige os med forskellen på psykologi og filosofi. Vi udfolder nogle af de grundlæggende psykologier og deres videnskabsteoretiske grundlag, teorier og bagvedliggende idéer om menneskets bevidsthedsstruktur. Vi ser nærmere på de ledelsesmæssige implikationer fra psykologien, og hvordan ’management’ i vid udstrækning er et resultat af psykologiens vidensform.
Herfra bevæger vi os ind i filosofien og dens forskellige erfaringsformer, også set i et ledelsesmæssigt perspektiv. Psykologi kan siges at være læren om menneskets psyke. Filosofi betyder kærlighed til viden. Det vil sige, at filosofi rækker videre end blot omkredsen af den menneskelige psyke. Den træner os i at forstå helheder og skabe universer. Filosofiens væsentligste bidrag er fokus på inspiration og erkendelse. Den kan være ledelsens visionære kraft og rummer en livslang læring.
Efter den første eftermiddag har du en grundlæggende viden om forskellen på og broen mellem psykologi og filosofi samt en viden om forskellen på management og leadership. Den viden bruger vi aktivt i de næste eftermiddage.
Dag 2:
Presencing og intuition i ledelse
Den anden eftermiddag tager afsæt i bevidsthedsfilosofi, og vi fokuserer på fænomenet ’presencing og intuition’, som er to kernebegreber inden for bevidsthedsfilosofi og ledelse. Den viden er særlig relevant i forhold til ledelses- og forretningsudvikling.
Presencing og intuition kan udvide din nysgerrighed over for særlige karakteristika for et originalt lederskab. Det beskriver en bevidsthedstilstand, som rummer en udefinerbar viden, men samtidig er meget virkelighedsnær. Du kan bruge den til at kunne forudsige hændelsesforløb og begivenhedsrækker her og nu og i fremtiden.
Du vil erfare, hvordan vi mennesker er forbundet til hinanden på et tankemæssigt, følelsesmæssigt og socialt plan. Du bliver præsenteret for øvelser og bevidsthedsfilosofiske teorier og relaterede ledelsesmæssige udfordringer. Du bliver bevidst om dit eget potentiale til at bruge denne bevidsthedskapacitet i din ledelsesgerning.
Eftermiddagen giver dig en ny viden om den menneskelige bevidsthed som en værdi i relation til ledelse.
Dag 3:
Sårbarhed og frihed i dit lederskab
Den tredje eftermiddag arbejder vi i spændingsfeltet mellem frihed og sårbarhed, og sammen undersøger og reflekterer vi over etiske grænser i ledelse. Du får indblik i sårbarhedens betydning for udvikling og etik, og hvilken bevidsthedstilstand der kan give os friheden til at være. Den viden er helt afgørende, når du vil sikre en organisationsudvikling, samværsform og ledelsesstil, der understøtter din egen og andres livskvalitet.
Vi arbejder med konkrete cases og deres ledelsesmæssige udfordringer både i et filosofihistorisk perspektiv og i forhold til etikkens grænseflader.
I fællesskabet arbejder vi med den dialogiske kapacitet ud fra nogle filosofiske greb. Du får mulighed for at opleve, hvordan du kan føre en filosofisk dialog med et skabende grundlag, som sikrer en værdimæssig afklaring.
Eftermiddagen giver dig en filosofihistorisk indsigt i de mange bud på en etik og en ny metodisk tilgang til at føre en filosofisk dialog om grundlæggende værdimæssige overvejelser.
Dag 4:
Den videnskabelige udvikling og ledelse
Vi er ved at blive oversvømmet af kunstig intelligens, systemtænkning, digitalisering og robotteknologi. Den naturvidenskabelige udvikling har igennem det seneste århundrede vist sig stærkere og mere innovativ end eksempelvis den humanistiske forskning. Vi står over for nogle grundlæggende spørgsmål om den menneskelige værdi og menneskehedens overlevelse.
Hvilke udfordringer giver det i ledelse? Og hvilken betydning har det for vores beslutningsprocesser og ledelsesrum? Vi holder en fælles paneldebat og leger fremtidsforskere for en stund.
Den fjerde eftermiddag handler om systemtænkningens muligheder og begrænsninger. Vi ser på distinktionen mellem ’det betydningsfulde’ og ’det meningsfulde’ som en udviklingsmarkør til at forstå forskellen mellem kunstig intelligens og den menneskelige intelligens på den ene side og imitationer og det skabende på den anden side. Det er i høj grad relevant, når vi udvikler velfærdssamfundet.
Vi trækker en filosofihistorisk linje parallelt med den videnskabelige udvikling og tilnærmer os forsigtigt en forventelig fremtidsforståelse. Ledelse kan ikke undgå at blive rammesættende for visionerne på menneskehedens vegne. Dagen vil udfordre os til at forholde os til vores egen og vores børns fremtid.
Dag 5:
Innovation og transformation i ledelse
Den sidste eftermiddag fokuserer vi på det erkendelsesdrevne lederskab vs. det performative lederskab. Med en nyorientering i retning af et erkendelsesdrevet lederskab giver du plads til en mere innovativ tilgang, som kan lede til en transformation af flere dimensioner i din ledelse, dine prioriteringer og dine evalueringer. Sammen undersøger vi de ledelsesmæssige implikationer af at ændre den overordnede idé i ens ledelsesform.
Vi ser på cases, som illustrerer, hvordan et skift fra performance til erkendelse kan sikre nye metodiske tilgange og nye og mere formålsdrevne tiltag. Skiftet åbner også for forandringsprocesser, hvor eksistensen er tænkt som en helhed, og hvor livskraften danner grundlag for nye forretningsområder og nye former for samarbejde og organisering. Der er mange gode eksempler på, hvordan livskraften har skabt en positiv transformationsproces inden for især velfærds- og sundhedsfremmende industrier.
Eftermiddagen revitaliserer din humanistiske tænkning i et samfundsmæssigt og erhvervsøkonomisk perspektiv.