CfL-Undersøgelse om Performance Management 2012
Stor forskel på ledernes opfattelse af hvor klart definerede performance målene er
Lederne på forskellige niveauer i virksomhederne har ikke den samme opfattelse af, hvor klart målene for effektivisering er defineret for at opnå top performance. Det fremgår af CfL-Undersøgelsen om Performance Management.
Allerede i topledelsen sker der ifølge den seneste CfL-Undersøgelse et bemærkelsesværdigt tab af klarhed, når det drejer sig om, hvor godt og klart effektivitet er defineret. CfL-Undersøgelsen viser, at 32 % af topcheferne i høj grad har defineret, hvad effektivitet er. Længere nede ad direktionsgangen har kun 18 % af funktionsdirektørerne i høj grad defineret det samme.
Tabet af klarhed fra topledelsen og ned gør sig også gældende blandt funktionschefer, projektledere og funktionærer, hvor i gennemsnit omkring 20 % i høj grad har effektiviseringsmålene klart defineret. Både små og store virksomheder er i øvrigt næsten lige gode til i høj grad at definere, hvad effektivitet er for at kunne opnå top performance.
Måler lige meget i dag
Blandt de mange virksomheder, der måler, hvor effektive de er - enten i høj, nogen eller i ringe grad - er der ikke sket nogen større forandring siden 2008 – altså fra før krisen ramte.
I hvor høj grad måler I på, hvor effektive I er? | 2012 | 2008 |
I høj grad | 31 % | 33 % |
I nogen grad | 49 % | 42 % |
I ringe grad | 18 % | 19 % |
Slet ikke | 2 % | 6 % |
De foretrukne værktøjer
CfL-Undersøgelsen viser, at Performance samtaler er begyndt at vinde frem. Her er listen over værktøjer eller modeller, når effektiviteten skal forbedres. Deltagerne i CfL-Undersøgelsen har haft mulighed for at sætte flere krydser. Rækkefølgen har ændret sig siden 2008, hvor KPI lå øverst efterfulgt af budgetplanlægning og Balanced Scorecard.
- Budgetplanlægning (70 %)
- Key Performance Indicator (61 %)
- Performance samtaler (55 %)
- Dialog (51 %)
- Lean (42 %)
- Selvevaluering (27 %)
- Balanced Scorecard (25 %)
Performance samtaler er mest udbredt blandt de større virksomheder, mens de mindre holder sig meget til budgetplanlægning.
På vejen mod målet
På vejen mod effektiviseringsmålene er de fleste virksomheder i stand til at synliggøre målene, så ledere og medarbejdere ved, hvad de skal nå. Men 20 % formår ikke at synliggøre de strategiske mål for den enkelte medarbejder. Og 20 % kobler heller ikke den enkelte medarbejders opgaver til organisationens strategiske mål. Når det drejer sig om incitamenter har næsten halvdelen af virksomhederne ikke etableret nogen struktur for belønning i forhold til performance.
På vejen mod målet er der stor enighed om, at det er vigtigt at lægge vægt på deltagernes kompetencer i forbindelse med sammensætningen af team. Det svarer over 90 % ja til, og næsten lige så mange svarer, at de i høj grad er gode til at nå organisationens mål.
Godt 400 ledere, svarende til 25 % af de adspurgte, har svaret på spørgsmålene til CfL-Undersøgelsen om Performance Management i tiden omkring årsskiftet 2011-2012.