Ønskede et enkelt værktøj
I Solar har de tidligere arbejdet med at klæde lederne på med forskellige lederredskaber, men oplevede, at det ikke altid var så let for lederne at komme i gang med at bruge de nye værktøjer, når de vendte tilbage til dagligdagen.
Virksomheden ønskede derfor et værktøj, som var enkelt, og som kunne tages i brug med det samme.
”Sammen med vores datterselskabskolleger i HR kastede vi alle bolde op i luften. I forhold til udvikling af den enkelte leder, var det vigtigt for os, at hvis vi skulle noget, så skulle det være noget, der var enkelt, og som var til at forstå. Et værktøj, som man kunne tage i brug med det samme, øve sig på og så bare blive bedre og bedre,” siger Britt Andersen.
Med situationsbestemt ledelse har Solar fået et fælles sprog og nogle hurtige og nemme greb.
Ifølge Britt og Charlotte er SLII meget håndgribeligt for både lederne og HR. De er glade for at kunne give nye ledere et værktøj, som matcher Solars lederværdier, og som lederne straks kan anvende. Den mulighed for udvikling, der følger med certificeringen indenfor SLII, har også værdi, når virksomheden rekrutterer.
I onboardingsprocessen er det vigtigt for os at afstemme forventninger og give vores nye ledere et indblik i hvad vi forventer af dem, hvilket ledelsessprog vi anvender og hvilken tilgang til både opgaver og medarbejdere vi ønsker vores ledere har.
I forhold til onboarding af nye ledere oplever de også, at nogle nye ledere har kendskab til SLII i forvejen, og det frigiver tid til andre elementer af onboardingen.
Rent praktisk fremhæver begge, at alt materiale til deres undervisning findes på Blanchardportalen. Dvs. de kan altid tilgå alt undervisningsmateriale uanset deres lokation.
Virtuel undervisning – måske hybrid næste gang
Corona betød, at de ikke kom så hurtigt i gang med at undervise kollegerne i Solar, som de havde regnet med.
”Vi sad hele tiden og håbede på, at vi kunne lave klasseværelsesundervisning. Til sidst måtte vi trække i en livline, så vi ringede til Henriette fra CfL og spurgte hende: ’Hvordan kommer vi i gang med at køre det virtuelt?’,” lyder det fra Britt Andersen.
Derefter gennemførte de to hold virtuelt. Det ene hold var danske medarbejdere og det andet var for medarbejdere i Polen. I stedet for udelukkende elektroniske deltagermaterialer, valgte de, at deltagerne skulle have deres egen deltagermappe. Det betød, at der var lidt arbejde for HR i at sende materialerne hjem til den enkelte deltager. Som en opfølgning på forløbene valgte de derudover at arrangere en frokost, hvor holddeltagerne mødtes fysisk og kunne udveksle erfaringer. Dem, der ønskede det, kunne også få en samtale med HR.
Artiklen fortsætter under boksen.