HK - Ny strategi skal holde på medlemmerne

HK har de seneste tre år været i gang med en større strategisk omlægning for at vende den negative medlemskurve. Medlemskrisen har krævet nytænkning i det traditionsrige forbund.

Den vestlige verdens økonomiske krise og de skærpede globale udfordringer har på én måde været en fordel for HK. Fagforbundet med godt 300.000 medlemmer har fået nye medlemmer på den konto, fordi ansatte på HK-overenskomsten enten har søgt tryghed i det store forbund eller er vendt tilbage i folden af samme grund. Alligevel mister HK stadig omkring 2,5 pct. af sine medlemmer om året.

Medlemskrise

HK har længe - inden den store økonomiske krise ramte - haft deres egen på medlemsfronten med deraf følgende økonomiske problemer. Det skyldes primært konkurrence fra nye fagforeninger og regler, der begrænser fradraget af medlemskontingentet. Derfor begyndte HK allerede for tre år siden en større strategisk omlægning, som de stadig arbejder på at implementere.

I den forbindelse har HK’s ledelse sammen med CfL blandt andet arbejdet med strategisk selvevaluering baseret på Excellencemodellen og med Scenariemetoden, der er med til at fokusere på de fremtidige strategiske udfordringer.

Mere økonomiske

Forbundssekretær i HK, Villy Dyhr, siger om HK’s svar på udfordringerne: ”I fagbevægelsen er der to ting, man kan gøre. Vi kan arbejde på at blive mere økonomiske, cost-effektive og skarpe på prisen. Der er mange medlemmer, der synes, vi er for dyre i forhold til, hvad de får.”

”Vi har derfor centraliseret back-office. Vi er gået fra 43 lokalafdelinger til syv regionalafdelinger. Vi har centraliseret service på it, økonomi og HR. Vi har centraliseret vores A-kasse. Vi har dermed sparet omkring 170 mio. kr, som vi ellers ville mangle i kassen.”

”Den udfordring, vi har nu, ligger i frontoffice. Det handler om at få medlemmerne mere inden for synsvidde og blive bedre til at se tingene fra medlemmernes synsvinkel og forstå, hvad det er, de gerne vil have af os. Det er den øvelse, vi er i gang med lige nu, og når vi ved, hvad der skal ske, kommer der næste år en ny implementeringsbølge.”

”Vi er inde i en omlægning for at svare på de udfordringer, vi har. Vi er gået fra at være i en monopolsituation til at være i en markedssituation, og så sker der jo typisk det, at man får mere fokus på kunderne,” siger Villy Dyhr.

Brandslukning og ikke strategi

Forbundssektreær Villy Dyhr er medlem af CfLs ledernetværk og er blandt dem, der har svaret på spørgsmål i forbindelse med CfLs strategiindikator 2010. Indikatoren viser overraskende, at arbejdet med det strategiske beredskab synes at stå i stampe. Villy Dyhr siger:

”Egentlig skulle man tro, at krisen og nye spilleregler på markederne havde fået nogle til at tænke strategi på en anden måde. Men sådan ser det ikke ud til at være lige nu. Det kan man godt undre sig over.”

”Der er vel to forklaringer. Den ene er, at nogle ledere mener, de har strategier, som er robuste nok til situationen. Det andet kunne være, at de helt ærligt ikke bruger så meget tid på strategiarbejdet lige nu, fordi de er rundt og slukke brande og få gang i ting, som er kørt i smadder for dem.”

Held i uheld

I HK er man i dag glade for, at de allerede var igang med at svare på deres egen krise, da den økonomiske krise ramte.

”For vores forretning er der det interessante, at krisen har givet udslag på to måder. Der er dem, der søger mod A-kasserne og mod fagforeningerne for at være sikre på, at der er nogen, der kan hjælpe dem med deres rettigheder.”

”Så er der dem, der kigger på budgettet og gerne vil spare nogle penge på fagforeningen – og så bare håber, at det går godt. Det er ikke fordi, de alle er gået til discount-fagforeningerne. Så vidt vi kan læse tallene, har mange valgt at leve uden forsikringen,” siger Villy Dyhr.

Værdi for pengene

HK's forbundssekretær mener, at hovedudfordringen er at fastholde kunderne.

”Der er ikke sket revolutionerende nye måder at være fagforening på herhjemme. Der er discount-fagforeningerne, hvor man ikke får så meget for pengene, og hvor man heller ikke betaler så meget, og så er der kvalitetsfagforeninger, som er nødt til at nytænke ydelserne.”

”Jeg tror, det handler meget om værdi for pengene. Løsningen for HK’s vedkommende tror jeg ligger i, at vi ud over at være en fagforening også skal være en fag-forening. Vi hjælper medlemmerne rigtig meget med løn og overenskomster og juridisk bistand, men mange vil også gerne have noget om faget som sådan. Hvordan bliver jeg dygtigere, hvor er jeg henne om fem år, og hvad skal jeg kunne? Havner mit job i Kina, eller hvad sker der? Og hvad skal jeg så?”

Villy Dyhr mener, at akademikernes fagforeninger har været rigtig gode på dette område, mens LO-fagbevægelsen halter efter.

”Det handler om kundeperspektiv, nærhed og relevans for kunden i butikken. Det skal ikke være os indefra, der sidder og definerer virkeligheden for kunderne. Udviklingen skal ses ses udefra og ind, og de skal fortælle os, hvad de egentlig gerne vil have, og hvad vi skal kunne tilbyde. På den måde tror jeg, man kan lave fagforeninger på en anden måde, end man gør i dag og samtidig kunne tage en passende pris for et kvalitetsprodukt,” siger HK’s forbundssekretær Villy Dyhr.

 

Faktor om Forbundssekretær Villy Dyhr: Født 1964. Cand. scient. i geofysik og B.Sc. i matematik og fysik, Aarhus Universitet 1992. HD i Organisation og Ledelse, CBS 1999. Forbundssekretær i HK 2009. Før det har han været CSR-direktør i Dong Energy, Public Affairs-chef i Burson-Marsteller, politisk chef i Forbrugerrådet, lektor i Ledelse og Organisation, CBS, haft eget firma: Dyhr Rådgivning, været seniorkonsulent i KPMG, akademisk medarbejder i Mijøstyrelsen og forskningsassistent ved Aarhus Universite.