At prioritere opgaverne og tiden og samtidig håndtere de mange afbrydelser i løbet af arbejdsdagen kan være vanskeligt og uoverskueligt.

Arbejder du bevidst med din personlige planlægning, vil du opleve langt større overblik, fokus og effektivitet. På dette kursus får du en omfangsrig værktøjskasse til prioritering, planlægning og struktur i en uforudsigelig hverdag.

Dit udbytte af et kursus i Personlig planlægning og effektivitet

På dette kursus i Personlig planlægning og effektivitet ser vi på dine arbejdsmål, og hvordan du kan prioritere og planlægge ud fra dem. Du bliver introduceret til de tre tidstyper: tidsoptimisten, tidsrealisten og tidspessimisten og finder ud af, hvilken tidstype du selv er, og hvad du skal være opmærksom på i din personlige planlægning.

Selv den bedste planlægning kan blive væltet af afbrydelser og uforudsete opgaver, derfor vil vi beskæftige os en del med håndtering af afbrydelser, såvel eksterne som selvforskyldte afbrydelser.

Indhold

  • Hvad er personlig effektivitet?
  • Indsigt i de tre tidstyper: tidsoptimisten, tidsrealisten og tidspessimisten
  • Prioriteringsmatrixen: et konkret værktøj til at prioritere de mange opgaver 
  • Tidsanalyse – hvad går tiden egentlig med?
  • Forventningstrekanten – værktøj til at skabe balance mellem tid og opgaver
  • Tidsbudgetter og tidsrealistiske to-do-lister
  • MødelederGuiden – trin-for-trin guide til kortere og mere effektive møder
  • Skab fokus og koncentration: input til håndtering af de mange afbrydelser i hverdagen
  • Bliv mere effektiv med mails og god kalenderstyring
  • Selvforskyldte afbrydelser: overspringshandlinger og udskydelsesadfærd
  • 5 trin til nye vaner – kom godt fra start med en personlig kontrakt

Forberedelse – tidsregistrering inden kurset

Som forberedelse til første kursusdag skal du tidsregistrere to-tre dage op til kurset. Det behøver ikke være sammenhængende dage, blot to-tre hele dage, inden vi mødes. Dagen før eller fra morgenstunden skal du skrive, hvad du planlægger at lave i løbet af dagen – en slags to-do-liste. I løbet af dagen noterer du, hvad du rent faktisk brugte tiden på (opgaver, møder etc.). Du bestemmer selv, hvor detaljeret din tidsregistrering skal være.

Tidsregistreringen skal du bruge på kurset. Den er til personlig brug, dvs. den skal ikke offentliggøres.

Hvordan foregår det?

Kurset gennemføres som en vekselvirkning mellem anvendelsesorienteret teori, inspirationsindlæg samt praktiske opgaver og øvelser.

Deltagerne udtaler

Kurset har givet mig en værktøjskasse med brugbare tips, metoder og vaneændringer, som jeg kan gribe til, når min opgavestyring og mailboks er ved at løbe løbsk. Det er et langt sejt træk at ændre vaner, men på dette kursus har jeg fået konkrete metoder, jeg kan bruge, når jeg har behov for at komme tilbage på sporet.

Helle Schultz, TDC

Det var et fantastisk kursus, ikke mindst takket være vores underviser, som var excellent. Underviser anvendte forskellige undervisningsværktøjer, sine erfaringer og eksempler, som var medvirkende til, at kurset var spændende og sjovt. Undervejs gennemgik vi forskellige værktøjer, så jeg har nu en værktøjskasse, som jeg kan benytte mig af både på mit arbejde og derhjemme. Jeg har således fået værktøjer til at blive mere effektiv og have bedre overblik over de forskellige opgaver.

Wioletta Staun, Projektkonsulent, Forca A/S

Deltagere på CfLs kursus i Personlig planlægning og effektivitet

Dette kursus er for dig, der ønsker at få konkrete værktøjer til, hvordan du kan skabe overblik og blive mere effektiv i din hverdag. Dit job indebærer måske en del kontakt med interne eller eksterne kunder, der gør, at du ofte oplever, at dagen udvikler sig anderledes end tiltænkt.

Tidligere deltagere har blandt andet været fra følgende virksomheder: Martin Professionals A/S, Væksthus Sjælland, Rigshospitalet, G4S Security Services A/S og Bonnier Publications A/S.

Kursusmaterialer