Forandringsledelse

Sådan undgår du faldgruberne i forandringsledelse

Forandringsledelse er fyldt med faldgruber, der er kan være udsalgsgivende for resultatet af forandringsproces- sen. Heldigvis kan de undgås, hvis man tager hånd om dem, før de opstår. 

Af CfL, april 2022

Forandringsledelse er et af de vigtigste aspekter i en virksomhed eller organisation, men det er også et af de vanskeligste. Der gennemføres mange ændringer, men mange flere mislykkes. Det kan skyldes en række forskellige årsager, men ofte skyldes det dårlig planlægning eller gennemførelse. I dette blogindlæg vil vi undersøge nogle af de almindelige faldgruber i forbindelse med ændringsledelse, og hvordan du kan undgå dem.

Læs mere om forandringsledelse her.

Artiklen fortsætter under boksen.

De fire største fejl, der begås i forbindelse med forandringsledelse

Forandringsledelse er en proces, der hjælper organisationer med at planlægge og gennemføre ændringer på en kontrolleret og effektiv måde. Forandringsledelse kan dog også være fyldt med faldgruber, som kan hæmme forandringens succes. De fire største faldgruber i forbindelse med forandringsledelse er.

1. Utilstrækkelig inddragelse af medarbejderne

Hvis din forandringsproces involverer hele organisationen, er det vigtigt, at alle blive involveret i processen. Medarbejderne skal føle, at de er en del af forandringen, og at deres meninger bliver værdsat. Forandringsprocesser, der ikke inddrager medarbejderne tilstrækkeligt, mislykkes ofte, fordi medarbejderne føler sig udenfor og umotiveret.

En anden almindelig faldgrube i forbindelse med forandringsledelse er dårlig kommunikation. Det er vigtigt, at alle, der er involveret i forandringsprocessen, bliver holdt orienteret om den seneste udvikling. Ellers kan der hurtigt opstå misforståelser og rygter, hvilket kan føre til modstand mod forandringer.

2. Manglende klarlægning af formålet med forandringen

Hvis formålet med forandringsprocessen ikke står klart for alle parter i processen, vil motivationen ofte udeblive. Sørg derfor for at have for øje, hvilke fordele forandringen medfører for alle medarbejdere i din organisation. Hvad betyder ændringen for den enkelte? Hvad er fordelene ved ændringen for organisationen som helhed? Når alle, der er involveret i processen, ved, hvad der forventes af dem, og hvad de kan forvente af processen, vil motivationen være høj, og modstanden mod forandringer vil være lav.

3. Mangel på gennemsigtighed

En anden almindelig faldgrube i forandringsledelse er manglende gennemsigtighed. Når medarbejderne føler, at de ikke bliver holdt underrettet, kan det skabe mistillid og modstand mod forandringer. Sørg for at holde alle opdateret om forandringsprocessens fremskridt og om, hvad der stadig mangler at blive gjort. Kommunikér åbent og ærligt om eventuelle bump på vejen og argumenter imod forandringen.

4. Uhensigtsmæssig håndtering af modstand

Der vil i langt de fleste forandringsprocesser opstå modstand i større eller mindre grad. Det er en naturlig reaktion på at blive taget ud af sine trygge, faste rammer og introduceret til noget nyt. Det er dog essentielt, hvordan du håndterer denne modstand som leder. Hvis du ignorerer modstanden, vil den kun vokse. Hvis du på den anden side forsøger at tvinge medarbejderne til at ændre sig, vil de også gøre modstand.

Derfor er det vigtigt at finde en mellemvej. Anerkend, at der er modstand, og prøv at forstå årsagerne til den. Søg derefter efter kreative løsninger sammen med dine medarbejdere, der tager hensyn til deres bekymringer. Ved at inddrage medarbejderne i søgen efter løsninger vil du ofte opleve, at modstanden forsvinder af sig selv.

Hvis du kan undgå disse fire faldgruber i forbindelse med forandringsledelse, er du godt på vej til en vellykket forandringsproces. Der er naturligvis mange andre faktorer, der spiller en rolle for forandringens succes, men hvis du holder dig til disse tre, så er du godt på vej.

Artiklen fortsætter under boksen.

3 hurtige: Sådan undgår du faldgruberne

  1. Inddrag medarbejderne i forandringsledelsesprocessen fra starten for at skabe en fælles forståelse af behovet for forandring.

  2. Gør forandringsprocessen gennemsigtig, så medarbejderne føler sig informeret og har mulighed for at give feedback.

  3. Tilvejebring de ressourcer, som medarbejderne har brug for til at gennemføre forandringer med succes.

Effektiv gennemførelse af ændringer

Generelt gennemføres ændringer i din virksomhed og organisation mest effektivt, hvis du gør det til et fælles projekt for alle ansatte og medarbejdere at lykkedes. Der findes et utal af teorier og metoder, som kan hjælpe dig i din forandringsledelse. Du kan eksempelvis benytte dig af metaforen 'Den brændende platform' til at tydeliggøre behovet for forandring i din virksomhed. Du kan læse mere om 'Den brændende platform' her.

Det kan også være en hjælp i din forandringsproces at kende til VUCA. VUCA står for Volatilitet, usikkerhed, kompleksitet og tvetydighed. Verden er i konstant forandring, og din virksomhed er nødt til at ændre sig med den for at forblive på forkant. VUCA kan hjælpe dig med at identificere de områder, hvor din virksomhed har brug for at ændre sig. Du kan læse mere om VUCA her.

Der er mange forskellige måder at gennemføre forandringer i din organisation på med succes. Det vigtige er, at du erkender faldgruberne og ved, hvordan man undgår dem. Med den rette viden og de rette værktøjer kan du sikre, at din forandringsproces bliver en succes.

Står du og din virksomhed overfor en større forandring?

WEBCAST

Forandringsledelse og strategiimplementering

Henrik taler med chefrådgiver Reno Månsson om, hvorfor mange virksomheder oplever modstand i arbejdet med at implementere forandringer.

Læs også

John Kotters forandringsmodel

Kotter har udviklet den meget udbredte 8-trinsmodel for gennemførelsen af en forandringsproces. Modellen guider ledere gennem de svære forandringer trin for trin, så virksomheden kommer trygt ud på den anden side.

Sådan skaber du en brændende platform

Få dine medarbejdere til at engagere sig i virksomhedens forestående forandringer med den rigtige retorik. Italesæt din virksomhed som en brændende platform, som I sammen må forlade gennem forandring eller se gå til grunde.

CfL-Undersøgelse 2018 - Forandringsledelse

Vaner er svære at ændre, men hvordan kan vi udnytte, at vi netop er vanedyr til at skabe positive forandringer? På seneste CfL-Klubhusmøde blev der både talt om adfærdspsykologi, resultaterne af seneste CfL-Undersøgelse.

Få nyheder, tilbud og invitationer til arrangementer direkte i din indbakke

Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.

Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.