Dårligt ledede fyringsrunder kan ødelægge virksomhedens image

Store investeringer i branding af virksomheden som en god arbejdsplads kan være spildt, hvis ledelsen ikke tackler en fyringsrunde ordentligt.

Af Annette Elgaard Bøttger, chefrådgiver, CfL

Jeg oplever i øjeblikket, at næsten uanset hvor jeg kommer, hører jeg dårlige historier om, hvordan afskedigelser er blevet tacklet. Historierne kan i den grad sætte virksomhedens image og brand over styr i forhold til omverdenen – især når vi er der, hvor de afskedigede bliver behandlet som kriminelle.

Historierne påvirker også de tilbageværende medarbejdere, som må formodes at være dem, der skal drive virksomheden videre. Hvad er det for et indtryk, de sidder tilbage med, hvor motiverende er det for dem at skulle engagere sig i arbejdet for denne organisation?

Det er jo et kendt fænomen, at der efter en fyringsrunde kommer en anden og måske en tredje bølge. Her vil nogle af dem, som virksomheden har brug for, vælge at forlade den med forskellige begrundelser, men typisk med en fællesnævner, der trækker tråde tilbage til fyringsrunden.

HR og lederne skal forberede sig

For at styrke virksomheden i forbindelse med en vanskelig omstillingsproces som f.eks. en fyringsrunde, er det meget vigtigt for HR og lederne at have forholdt sig til de mange aspekter og perspektiver og ikke mindst den menneskelige og relationelle side. De skal være godt forberedt og bør stille sig selv en række spørgsmål:

  • Hvordan skal den enkelte medarbejder håndteres?
  • Hvordan skal kollegerne til denne medarbejder tackles?
  • Hvordan vil jeg som leder selv reagere i situationen, og hvordan vil jeg tackle dét?
  • Hvordan påvirker det resten af organisationen og omverdenen?

Kan styrke image i stedet

Adskillige virksomheder har i flere år investeret mange penge i Employer Branding for at kunne tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Altså, hvordan kommer virksomheden til at fremstå som en attraktiv arbejdsplads? Et sted hvor der er høj faglighed, hvor der er mulighed for at udvikle sig, hvor man får en god løn, hvor der er frihed og fleksibilitet, og hvor man er socialt ansvarlig eller miljøbevidst.

Mulighederne er mange, men god ledelse er en væsentlig del af Employer Branding, for dét, der hurtigst breder sig uden for virksomheden, er, hvordan medarbejderne bliver behandlet.

Nogle mener, at en fyringsrunde i virksomheden altid vil skade virksomhedens image. Den påstand er jeg uenig i: En virksomhed kan tværtimod få styrket sit image, hvis lederne kan finde ud af at håndtere afskedigelser på en værdig og respektfuld måde. Det sker, men med de historier jeg hører i denne tid, ser det ud til, at der er lang vej igen.