Ledelseskapital / loveisnowhere

Alle kender økonomisk kapital. Og politisk kapital – hvis præsidenten løber tør, er det umuligt at få noget igennem Kongressen. Tilsvarende med den ledelsesmæssige kapital. Når du har overskud, får du hjælp, og dine folk støtter dine ideer og opgaver. Løber du tør, står du oftest alene.

Af Ulrik Ramsing, chefrådgiver, CfL

Overordnet opbygges den ledelsesmæssige kapital gennem sejre, sund fornuft og god opførsel:

  • Sejre er en mulighed for at give hele holdet æren, når I sammen er nået i mål. Grib chancen, æren er en af de få ting i denne verden, der bliver større, jo mere den deles!
  • Sund fornuft kræver, at du tager dig tid til at forstå en udfordring og derefter tydeligt siger til eller fra; at du realistisk fordeler opgaverne, så alle oplever en meningsfuld og realistisk hverdag.
  • God opførsel omfatter alt fra at lave gode aftaler til at styre temperamentet og sige undskyld for egne og holdets fejl. Og at være loyal – også mod dem, som er fraværende, og/eller du er uenig med. Der er alt for mange ledere, som fejlagtigt håber, at et skulderklap inden tilfredshedsundersøgelsen er nok til at redde et helt års kolerisk opførsel. Den går ikke.

Handlen med ledelseskapital sker hver dag og i alle interaktioner! Pudsigt nok er der mange andre betegnelser med afsæt i bankverdenen, der alle peger på netop den ledelsesmæssige kapital. Stephen Covey beskriver forholdet mellem handling og konsekvens som transaktioner på følelsesbankkontoen. Paulo Coelho, den brasilianske forfatter, kalder det „noget for noget“- banken og refererer her direkte til de veksler, der bliver tegnet og trukket for gensidige tjenester. Ledelseskapitalkontoen kan også ses i forhold til Losada-linjen, der afslører et meget barskt, men vigtigt bankforhold: For hvert udtræk skal du levere 2,9013 indskud tilbage til medarbejderne for at sikre high performance.

Og så til "loveisnowhere", det letskrevne og let delte billede på din og holdets evne til ikke at springe til konklusionen. Det styrker ledelseskapitalen, når du respektfuldt og med sund fornuft undersøger om medarbejderne glade læser "love is now here", eller opgivende læser "love is nowhere". Prøv det, det er en god og relevant start på enhver diskusion, hvor resultatet ikke er kendt på forhånd.