Strategi er et fælles ansvar
Hele ledelsen skal tænke og handle strategisk – ikke kun topledelsen.
Strategi handler om at skabe klar retning og sikre fremdrift. Det er en langsigtet plan, der definerer målet ude i horisonten og sætter rammen for ledelse, medarbejdere og bestyrelse. Men det er også en forandringsproces – for en strategi lykkes først, når den omsættes til handling.
Hos CfL-Consulting hjælper vi jer med at lede transformationen og skabe overblik, retning og involvering, så jeres strategi bliver en fælles drivkraft for udvikling og intelligent handling. Uanset om I står over for strategisk nyformulering, implementering eller en større forandringsproces, er vi jeres sparringspartner hele vejen.
Vi tror på, at strategi skal give mening i hverdagen, engagere hele organisationen og føre til handling, der skaber værdi. Hos CfL kan I helt konkret få hjælp til:
Hele ledelsen skal tænke og handle strategisk – ikke kun topledelsen.
Strategiprocessen skal formes efter jeres situation og behov hver gang.
Der skal være fælles retning og ambitioner – men med høj grad af fleksibilitet.
Der skal være stærkt blik for kulturen, strukturerne og de psykologiske mekanismer.
Når CfL rådgiver om strategi, arbejder vi i fire faser. Processen er fleksibel og tilpasses altid jeres situation, kultur og ambitioner, for ingen strategiproces er ens. Fælles for alle faser er, at vi tænker udvikling og eksekvering sammen.
Fokus: Fælles billede af virksomhedens situation, som der kan vælges retning ud fra.
Produkt: En rapport med konklusionerne på de gennemførte analyser.
Fokus: Valg af retning, mål og overordnede indsatser.
Produkt: En beskrivelse af strategien med tilhørende fokusområder og indsatser.
Fokus: Prioritering og organisering af strategien.
Produkt: En eksekveringsplan med konkrete indsatser og tydelig organisering.
Fokus: Fremdrift, tilpasning og forandringshåndtering.
Produkt: Genbriefing på situation, retning og resultater – samt tilbagebriefing på handlingsplan.
KommuneKredit ønskede at basere sin nye strategi på en solid og grundig foranalyse – udarbejdet med CfL.
”Som virksomhed er det vigtigt ikke at tro, man ved det hele på forhånd. Derfor valgte vi en grundig foranalyse, som både gav os en masse data og ikke mindst et meget større perspektiv på virksomheden og vores opgave fremover,” siger Morten Søtofte, CFO i KommuneKredit, og tilføjer:
”Vi ville ikke have fået de samme input, hvis vi ikke havde spurgt så mange, og derfor er analysen et virkeligt godt fundament for vores arbejde med en ny strategi.”
Valget faldt på CfL som samarbejdspartner på grund af et "åndsfællesskab” i CfL, og at CfLs Head of Leadership Consulting, Michael Tolstrup, præsenterede et ”no bullshit-oplæg” om CfLs syn på grundigt strategiarbejde.
CfL stod sammen med Human Engage bag designet af et servicetjek i Tårnby Kommune. Første skridt var fokusgruppeinterviews med et bredt udsnit af borgerne, som dannede grundlag for den brede spørgeramme, hvor næsten 4.700 borgere svarede.
Morten Winge, tidl. kommunaldirektør i Tårnby Kommune, udtalte om samarbejdet:
”Man kan komme langt med nysgerrighed og ved at tale med borgere og medarbejdere, men man vil aldrig få det samme datagrundlag, og det vil altid være farvet af ens personlige oplevelser. En stor, tværgående spørgeskemaundersøgelse bliver båret af en hel anden tyngde og med en langt større grad af nuancering.
Personligt er jeg meget begejstret for det stærke borgerblik, der ligger i undersøgelsen. Jeg havde ikke forestillet mig, at vi kunne komme så langt, men CfL kom med et oplæg, der var væsentligt mere kvalificeret, end jeg havde håbet på.”
”Som virksomhed er det vigtigt ikke at tro, man ved det hele på forhånd,” siger Morten Søtofte, CFO i KommuneKredit. Derfor er foreningens nye strategi baseret på en grundig foranalyse.
Interview med Morten Winge, kommunaldirektør i Tårnby Kommune. Læs om kommunens omfattende undersøgelse blandt borgere, medarbejdere og politikere. Hvad er de næste skridt?
Interview med Lotte Christensen, sektorchef for Børn, Unge og Familier i Lolland Kommune. Læs om hendes erfaringer med at bruge metoden briefing backbriefing i strategieksekvering.
Ny strategi, nye processer, nye butikker, nye varer og meget mere. ALDI har ændret på alt, og over 300 ledere været igennem et skræddersyet forløb. Læs, hvordan CfL har rådgivet virksomheden.
"Mange topledere efterspørger større strategisk adfærd hos deres mellemledere. De skal kunne hæve sig op og tænke fremad – ikke bare være i den operationelle hverdag. Ønsker I også det af jeres mellemledere?"