Giver Must-Win battles dig kuldegysninger? Du er ikke alene
Begrebet er blevet et af de mest udskældte buzzwords på de danske arbejdspladser. Men måske er teorien bag ikke så dum endda?
Af Pia Fuglsang Bach, september 2019
Hver dag endnu bedre. Så enkelt har Finn Tang, CEO i ALDI Danmark, formuleret discountkædens mission, og det har været pejlemærket for ALDIs strategi, siden topchefen satte sig for bordenden i efteråret 2017.
Enkeltheden skal ikke forveksles med lethed. ALDI har været igennem en gigantisk turnaround, hvor alt fra organisering over butikker til varesortiment er i spil. Der har været turbo på, og selv om koncernen endnu ikke er i mål, har hver evigt eneste dag trukket i den rigtige retning.
CfL blev koblet på opgaven i foråret 2018, og over 300 ledere har siden da været igennem et skræddersyet forløb.
Her er hovedingredienserne i CfLs rådgivnings- og udviklingsforløb:
Værktøjerne er hentet fra klassiske og velafprøvede strategi- og eksekveringsforløb - med én stor forskel: Farten i eksekveringen.
Virksomheden har ændret på alt, samtidigt med, at organisationen har været i fuld drift, og det er noget af en præstation.
Ejner Jacobsen, chefrådgiver i CfL.
”Nok har ALDI været igennem en klassisk turnaround, men hastigheden har været ret enestående. Analyse- og strategiarbejdet er meget hurtigt blevet omsat til helt konkrete handlingsplaner, og retningen har været klar lige fra begyndelsen, ” siger Ejner Jacobsen, chefrådgiver i CfL, og tilføjer:
”Hvis jeg skal sammenfatte ALDIs turnaround, så er det, at virksomheden har ændret på alt, samtidigt med, at organisationen har været i fuld drift, og det er noget af en præstation."
”Den slags er hårdt, og det kan være brutalt, men i ALDI ser det ud til, at topledelsen har fundet en god balance. Det er lykkedes Finn Tang at skabe stort engagement – både blandt ledere og medarbejdere,” siger Ejner Jacobsen, der har været CfLs førende rådgiver i ALDI.
Kun hver tredje virksomhed kommer succesfuldt gennem en turnaround. Din vært Henrik Eriksen og forhenværende seniorrådgiver i CfL, Henrik Appelquist, tager en snak om hvorfor, og hvad der kendetegner de virksomheder, hvor det lykkes.
Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.
Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.
Henrik Hvolbøll Eriksen
Senior Relations Manager
T: +45 2565 9000
E: her@cfl.dk
Cristian Willum
Senior Relations Manager
T: +45 51 54 41 04
E: cwg@cfl.dk
René Daugaard Thiel
Senior Relations Manager
T: +45 2062 6241
E: rth@cfl.dk
Begrebet er blevet et af de mest udskældte buzzwords på de danske arbejdspladser. Men måske er teorien bag ikke så dum endda?
SMART-modellen tvinger dig til at tænke grundigt over dine mål og bryde dem ned i mindre, mere overskuelige trin. Læs eksempler på, hvordan du bruger den.
Sektoren for Børn, Unge og Familie i Lolland Kommune har brugt metoden briefing backbriefing. Få direktøren og afdelingslederens perspektiv.
Interview med Lotte Christensen, sektorchef for Børn, Unge og Familier i Lolland Kommune. Læs om hendes erfaringer med at bruge metoden briefing backbriefing i strategieksekvering.