Som ledelse får man det, man måler på. Mange organisationer belønner silotænkning og suboptimering. I misforstået loyalitet kæmper man derfor for sin position, sit budget, sit antal medarbejdere og sin afdeling. I stedet bør man se på helheden - både for at styrke medarbejderne og forretningen.
Maj 2018
Over halvdelen af de 250 personer, der har svaret på CfL-Undersøgelsen forventer, at digitalisering i høj grad vil påvirke deres processer og forretningsmodeller indenfor de næste 1-3 år, men de færreste har en klar digital strategi, og der mangler generelt både nødvendige investeringer og digitale kompetencer i organisationerne. Få forankring hos topledelsen, vær modige og sæt kunden mere i fokus, lyder rådene fra kommerciel direktør i Solar-koncernen, Hugo Dorph.
Kundefokus
Hugo Dorph nævner kundefokus som vejen til succes med de digitale muligheder: ”Man taler i dag om 'The age of the customer'. Det, der sikrer kommerciel overlevelse er at fokusere benhårdt på kunden og sikre den bedste kundeoplevelse.”
Hos Solar, der forhandler og distribuerer komponenter til VVS- og el-installatører, tog man de første digitale skridt i 1987, hvor el-installatører blev udstyret med en PC og et modem, så de kunne bestille komponenter om aftenen og have dem næste morgen. I dag har Solar været i gang med e-business og webshop i mange år, og er med Hugo Dorphs ord blevet en digital forretning med en analog sideforretning:
”Vi begyndte at udfordre, hvem vi var. Vores identitet var at være grossist. Det er en meget specifik plads i værdikæden, og den er meget begrænsende for forretningsudviklingen. I dag ser vi os som en sourcing- og servicevirksomhed, ikke en grossistvirksomhed.”
Konkret har Solar f.eks reduceret antallet af håndværkerbutikker ud fra en forventning om, at droner og selvkørende biler på sigt vil erstatte håndværkeres behov for at køre hen til sådan en butik. Derudover fandt Solar sammen med startup-virksomheder på at tilbyde nye løsninger til kunderne.
”Når man ser på teknologiske muligheder og ser på kundernes verden og deres kunders verden, er der måske noget, man kan kombinere med sin konkurrencekraft og sine kompetencer, og lige pludselig er der nogle muligheder,” fortæller Hugo Dorph.