Derfor er CfL gået digitalt
For CfL er de digitale kurser og netværk først og fremmest et tilbud om nye kanaler og nye måder at formidle på, forklarer Thomas Hanssen, direktør i CfL:
”CfL har et tungt ledelsesfagligt miljø. Vi har evidensbaseret viden og erfaring med, hvordan man udvikler dygtige ledere, og det forpligter. Også når digitaliseringen skaber nye muligheder for formidling og træning af den viden,” siger han og uddyber.
”Det er begrænset, hvad der kommer af nye ledelsesmodeller og -teorier. Godt nok skrives der mange bøger, men indholdet er varianter, ikke ny tænkning. Til gengæld skaber digitaliseringen et helt nyt rum for formidling.”
Partnere som GoLearn og Metier er valgt, fordi de allerede arbejder med digitale løsninger. De tilbyder adgang til teknologier og platforme, som CfL ikke selv arbejder på. Samtidigt får CfL en eminent træningsplatform for egne undervisere og rådgivere.
Fordele ved digital læring
De digitale tilbud eksisterer side om side med CfLs velafprøvede fysiske programmer. Med til historien hører, at det digitale univers ikke er nyt for CfL, der de seneste par år har arbejdet med blended learning.
Kursisterne har eksempelvis set animationer og filmklip som forberedelse til de fysiske kursusdage.
Online-kurserne er tænkt som supplerede tilbud, der rummer flere fordele – for CfL såvel som deltagerne og virksomhederne:
- Med virtuelle forløb kan organisationer accelerere udbredelsen og effekten af læring. Både nationalt og globalt.
- Det bliver hurtigere at reagere på feedback og implementere ny viden i undervisningen.
- Deltagerne vil blive præsenteret for indhold og læring i mange forskellige formater. Fra video over øvelser til tests. Det både taler til og kan tilpasses lederes forskellige læringsstile.
- Det imødekommer behovet hos en generation af digitale indfødte, som allerede er vant til at tilegne sig kompetencer på helt andre måder end traditionel klasseundervisning.
- Det er muligt at forbinde og undervise ledere på tværs af geografi, uden at de skal rejse. Det sparer en masse omkostninger og tæller positivt på klimaregnskabet.
”Bæredygtighed er ikke længere forbeholdt klimatosser. Det er et seriøst emne på direktionsgangen, og mange virksomheder kan ikke længere forsvare konstante rejseaktiviteter, medmindre det direkte understøtter forretningen,” siger Thomas Hanssen, og tilføjer, at virtuelle løsninger er et krav fra flere og flere af CfLs kunder, særligt de større globale organisationer.
Effektive netværksmøder
Ét er kurser og kompetenceudvikling. Noget andet er netværk, der i årevis er blevet lanceret som fortrolige frirum faciliteret i rammer langt væk fra hverdagen.
Nu er CfL så på banen med virtuelle netværk. Dels i partnerskab med Dansk Sygeplejeråd, DSR, dels som et tilbud til alle ledere.
Hvad vil CfL med virtuelle netværk?
”For det første er det noget, kunderne efterspørger. Netværket i DSR er for afdelingssygeplejersker, og det er udviklet i et samarbejde mellem CfL og DSR. Det er desuden temabaseret, og det er en ny trend,” siger Anja Neiiendam, direktør i CfL med ansvaret for netværk og community.
En anden forklaring er, at netværk ligesom kurser er udfordret af geografiske afstande, og selv turen fra Aalborg til Århus koster tid. Samtidigt kan færre og færre ledere afsætte en hel dag til et netværksmøde, og med ønsket om kortere møder bliver to-tre timer i transport hver vej en endnu større barriere.
De nye skærmtrolde
En anden fordel ved de virtuelle netværk er, at de også indholdsmæssigt er mere effektive end de fysiske møder, siger Anja Neiiendam.
”Vi indleder ofte i plenum med et oplæg, hvorefter vi faciliterer breakout sessions med 3-4 deltagere i lukkede virtuelle rum. Det er nødvendigt at gå mere direkte til sagen og holde os til en stram dagsorden,” siger CfL-direktøren, der samtidigt påpeger, at tiden til fordybelse og refleksion kan gå tabt i de virtuelle netværk.
Og så handler det selvfølgelig om hele tiden at udvikle og træne nye kompetencer. Både når det glæder netværk og kurser.
Pædagogikken skal justeres til et nyt formidlingsformat. Både CfLs kurser og netværk skal redesignes, så de passer til kortere, mere intense forløb. Og så skal rådgiverne trænes i at blive komfortable skærmtrolde.
Behov for skræddersyede forløb
Vil de digitale tilbud i CFL så udløse den store revolution i organisationen?
”Det store spørgsmål er, om der kommer en modreaktion. Et konstant digitalt pres og den afledte effektivisering kan virke fremmedgørende. Vi skal ikke underkende den effekt det har, når mennesker mødes fysisk, ideer opstår, konflikter løses og inspirationen flyder frit” siger Thomas Hanssen, der funderer over, om behovet for sociale relationer fremover kan dækkes i gymnastikforeningen, hos spejderne eller i venners lag.
Ud over omstillingen mod virtuelle løsninger fremhæver CfL-direktøren en anden stærk tendens:
Flere og flere topledere ønsker sig et skræddersyet forløb, hvor de plukker i relevante åbne tilbud, som de binder sammen med coaching og rådgivning. Det skaber en rød tråd i organisationen og en konstant tilpasset udvikling med stor grad af relevans og fleksibilitet.
”Vi ser tendensen meget tydeligt allerede nu,” siger Thomas Hanssen.