Indhold
På kurset arbejder vi ud fra et tankesæt om, at dit personlige lederskab bliver skabt i samspillet mellem din oplevelse af dig selv, andres opfattelse af dig, og den kontekst, du skal lede i.
Du kommer til at udforske, og gerne udfordre, din egen ledelsesstil. Både det, du gør bevist og ubevist. Når du bliver bevidst om dine blinde vinkler, kan du agere mere hensigtsmæssigt i forhold til dig selv og dem, du skal lede.
Du arbejder med:
Din selvopfattelse:
- Dine styrker, svagheder og blinde vinkler. Når du kender dine mønstre, også de ubevidste og uhensigtsmæssige, kan du bedre tilpasse din adfærd, udnytte dine styrker og håndtere det, der udfordrer dig i dit lederskab.
- Dine værdier som grundlag for din adfærd. Ved at koble dine værdier til din måde at lede på, skaber du større autenticitet og tydelighed overfor andre.
- Decision Dynamics Decision Styles™ - et spørgeskema, der afdækker dine beslutningsstile. Du får kortlagt dine foretrukne måder at træffe beslutninger på. Når du forstår, hvordan du træffer beslutninger, kan du både udnytte din egen stil bedre og tilpasse dig situationer, hvor andre tænker og handler anderledes.
Dit omdømme:
- Feedback 'hjemmefra' - fra din egen leder, medarbejdere, lederkolleger og samarbejdspartnere. Når du sammenholder deres blik på dig med din selvopfattelse, giver det mulighed for at revidere dit billede af dig selv som leder.
- Psykologisk tryghed og dynamik i grupper. Du lærer, hvordan du kan skabe et miljø, hvor dine medarbejdere tør tage ordet, udfordre og bidrage – hvilket styrker både trivsel og resultater.
Den kontekst, du leder i:
- Forvaltning af din rolle og ledelsesbalancen. Om hvordan du bedst forvalter din rolle og indfrier mange forskellige interessenters forventninger og behov.
- Værdi- og etikkonflikter, dilemmaer og paradokser. Diskuter de dilemmaer, du oplever i din hverdag med de andre kursister.
I løbet af kurset i personligt lederskab får du sparring på en konkret ledelsesudfordring fra din egen hverdag, og du giver input til andres. Når du arbejder med virkelige situationer fra din egen og andres hverdag som leder, bliver det lettere at omsætte viden til handling.