De fleste ledere frygter de vanskelige samtaler med deres medarbejdere.
Du får en konkret køreplan og struktur for, hvordan du som leder eller HR-person sikrer, at vanskelige temaer bliver adresseret, uden at den gensidige respekt mellem leder og medarbejder kompromitteres
Dit udbytte af et kursus i Den vanskelige samtale
På et kursus i Den vanskelige samtale lærer du om forskellige typer af vanskelige samtaler såsom:
- Faldende performance
- Manglende selvstændighed
- Samarbejdsudfordringer
- Fraværende engagement
- Misbrugsproblemer
- Stigende sygefravær
- Dårlig hygiejne
- Uhensigtsmæssig kommunikation
- Afskedigelse
Du træner dig i forberedelse og gennemførelse af vanskelige samtaler på bedst tænkelige måde og efter en veldokumenteret model, der skaber struktur og sikrer, at du på samme tid får præciseret alvoren i situationen og får "formildet" dit budskab, så det tager brodden af konfrontationen.
Indhold
- Skelnen mellem forskellige samtaletyper og medarbejderproblemer
- Udfordringer ved vanskelige samtaler
- Psykologiske og relationelle udfordringer
- Fejlkilder
- Typiske reaktionsmønstre i forhold til medarbejderudfordringer
- Model for forberedelse til, gennemførsel af og opfølgning på vanskelige samtaler
- Træning af den vanskelige samtale
- Metode til adressering af uhensigtsmæssig medarbejderadfærd
- Indlæg om de juridiske aspekter vedrørende vanskelige samtaler
Hvordan foregår det?
Kursets to dage er struktureret som en vekselvirkning mellem parvis sparring, træningsøvelser i mindre grupper, plenumundervisning og -refleksion. Deltagerne forventes at medbringe en case, der vedrører de vanskelige samtaler.
Deltagere på CfLs kursus i Den vanskelige samtale
Dette er et kursus, der henvender sig til ledere og HR-medarbejdere, som selv gennemfører vanskelige samtaler eller, som assisterer med gennemførslen af den type samtaler. Tidligere deltagere har blandt andet været fra følgende virksomheder: Philips Denmark A/S, NCC Construction Danmark A/S, KL, Danmarks Nationalbank, Forca A/S og Gladsaxe Kommune.