EU’s CSRD-lovgivning betyder nemlig, at dine større kunder og samarbejdspartnere vil kigge ned igennem deres leverandørkæde og derfor spørge efter dine ESG-nøgletal, så de kan opfylde de nye rapporteringskrav. Det er en udfordring for mange virksomheder at indsamle valide data, og spørgsmål vil trænge sig på. Men samtidig kan det være en potentiel forretningsmulighed for dig.
Lyt også til CfLs podcast Ledelsesrummet, hvor Louise Thomsen var inviteret til en snak om ESG og grøn omstilling.
Lad os tage et tænkt eksempel:
GrønTek er en mindre dansk virksomhed med 50 ansatte, der specialiserer sig i produktion af emballage. Selvom GrønTek ikke direkte er underlagt CSRD-lovgivningen på grund af virksomhedens størrelse og omsætning, er GrønTek leverandør til BioPack A/S, en større børsnoteret virksomhed, som derfor er underlagt CSRD.
BioPack A/S er forpligtet til at rapportere om deres ESG-forhold, hvilket inkluderer data fra deres leverandørkæde. Som led i denne forpligtelse kræver BioPack, at alle deres underleverandører, herunder GrønTek, indsamler og rapporterer på ESG. GrønTek ser de nye lovkrav som en forretningsmulighed og er påbegyndt arbejdet med at måle på deres ESG-forhold. Data, som de indsamler og rapporterer til BioPack A/S.
Denne praksis hjælper ikke kun BioPack med at opfylde deres rapporteringskrav, men styrker også GrønTeks egen bæredygtighedsprofil og åbner op for nye forretningsmuligheder med andre store virksomheder, der værdsætter ansvarlige leverandører, som har styr på deres data og mål for forbedringer.
ESG sælger og kan bringe dig forrest i køen
ESG er en forretningsmulighed for, når du har styr på din data, kan du positionere din SMV stærkt overfor dine nuværende og potentielle kunder. ESG sælger!
Går du i gang nu med at indsamle data på dine miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold, så kan du hjælpe dine kunder til at blive gode til at levere på ESG. På den måde vil du placere dig forrest i køen, når de store virksomheder skal vælge leverandører.
Se også CfL-kurset: Fra ESG-strategi til handling: Lær at lede den bæredygtige transformation.
Som SMV-ejerleder eller direktør kan du spotte en forretningsmulighed, når den byder sig, og du er nu klar til at komme i arbejdstøjet. For mange SMV’er kan det være en udfordring at finde interne ressourcer og kompetencer til at løfte ESG-opgaven, og ofte skal du kigge uden for din virksomhed for at finde hjælp.