Giver Must-Win battles dig kuldegysninger? Du er ikke alene
Begrebet er blevet et af de mest udskældte buzzwords på de danske arbejdspladser. Men måske er teorien bag ikke så dum endda?
Det er vigtigt, at stabsfunktionerne kender forretningen og kan leve sig ind i den strategi, der er besluttet. De skal derefter bidrage med deres kompetencer og faglighed, så den vedtagne strategi implementeres og giver værdi. Hvis det kombineres med en holdning om, at de øvrige ansatte i organisationen er kunder, der skal have god service, så får alle det maksimale ud af stabene.
Det er nogle af holdningerne hos prodekan for forskning Erik Bisgaard Madsen, der er direktionsmedlem og leder af forskningsaktiviteterne ved Det Biovidenskabelige Fakultet, LIFE på Københavns Universitet. KU LIFE har en strategisk handlingsplan for 2011-14 med konkrete mål og milestones samt en ansvarlig for opgaven i hver af fakultetets stabe.
”Stabene skal have en kritisk masse, så vi kan få den service, vi har brug for. Vi skal undgå, at der er overlap mellem stabsfunktionernes kompetencer og kompetencerne i linjefunktionen. De centrale stabsfunktioner skal skabe værdi for institutterne. Blandt andet skal de spare tid ved at yde relevant og kompetent service,” siger Erik Bisgaard Madsen.
Erik Bisgaard Madsen besøger to gange om året institutterne, hvor han også evaluerer deres samspil med forsknings- og innovationskontoret og erhvervsservice.
”Jeg får en god fornemmelse af, hvad der skal justeres. Men generelt er der meget god tilfredshed med ydelserne fra disse stabsfunktioner. Stabene skal have den holdning, at de skal servicere det, du kunne kalde de interne kunder.”
Ledelse, stabe og institutter ved KU LIFE samarbejder med erhvervslivet om bl.a. forskning, uddannelse eller ph.d. studerende. Blandt virksomhederne er DONG, Novozymes, Danisco og Arla.
”Vi lever i et samspil med erhvervslivet og samfundet omkring os. Det betyder, at fakultetet har fået et fælles sprog med virksomhederne, hvilket også påvirker organisationskulturen til at være meget serviceorienteret,” siger Erik Bisgaard Madsen.
Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.
Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.
Henrik Hvolbøll Eriksen
Senior Relations Manager
T: +45 2565 9000
E: her@cfl.dk
Cristian Willum
Senior Relations Manager
T: +45 51 54 41 04
E: cwg@cfl.dk
René Daugaard Thiel
Senior Relations Manager
T: +45 2062 6241
E: rth@cfl.dk
Begrebet er blevet et af de mest udskældte buzzwords på de danske arbejdspladser. Men måske er teorien bag ikke så dum endda?
SMART-modellen tvinger dig til at tænke grundigt over dine mål og bryde dem ned i mindre, mere overskuelige trin. Læs eksempler på, hvordan du bruger den.
Sektoren for Børn, Unge og Familie i Lolland Kommune har brugt metoden briefing backbriefing. Få direktøren og afdelingslederens perspektiv.
Interview med Lotte Christensen, sektorchef for Børn, Unge og Familier i Lolland Kommune. Læs om hendes erfaringer med at bruge metoden briefing backbriefing i strategieksekvering.