Få indblik i de fire trin, du skal igennem, når du skal udvikle en HR strategi.
Af CfL, opdateret oktober 2025
Formålet med en strategi er at sætte retningen for en ønsket fremtid. Når vi taler forretning kan det omsættes til to hovedformål:
- At øge kundernes villighed til at betale for virksomhedens produkter/ydelser
- At øge effektiviteten og nedbringe virksomhedens omkostninger.
Det betyder i store træk, at al strategi er forretningsstrategi, der så kan være understøttet af en række strategiske initiativer og handlinger, ofte formuleret og udført gennem stabsfunktionerne. Der kan være tale om finansieringsstrategi, IT-strategi, kommunikationsstrategi og… HR-strategi.
HR-strategien skal indeholde mål og planer for, hvordan virksomheden i den kommende strategiperiode får og fastholder de rigtige kompetencer, i rette mængde og antal, til den rette pris, på det rigtige sted og på det rigtige tidspunkt.
Grundlæggende skal HR fokusere sin indsats på seks områder:
- Ledelse
- Identitet og kultur
- Styringssystemer og organisationsstruktur
- Viden og færdigheder
- Forandringskapacitet
- Incitament og belønning
HR-strategien gennemføres i fire trin:
Trin 1: Strategisk diagnose
Første trin i strategiprocessen er at få absolut klarhed over, hvad der er HR-afdelingens ansvarsområder, hvor gode HR-afdelingen er til at løse sin opgave i dag, og hvordan HR bidrager til værdiskabelsen.
Derfor er det vigtigt at få styr på, i hvor høj grad HR på den ene side lever op til organisationens nuværende behov og forventninger, og på den anden, hvor god organisationen, set fra et HR-perspektiv, er til at følge og bruge de processer og ledelsesredskaber, som HR-afdelingen stiller til rådighed.
Endelig skal HR-afdelingen evaluere de systemer og metoder, der understøtter HR-funktionen i virksomheden. En sådan strategisk diagnose kan fx gennemføres som en selvevaluering, som interviews med interessenter og/eller gennem sparring med eksterne rådgivere. Målet er at få fakta, der kan danne udgangspunkt for strategiarbejdet.
Trin 2: Et kig ind i mulige fremtidsscenarier
Andet trin i strategiprocessen er at kigge ind i fremtiden:
- Hvilke HR-opgaver forretningsstrategien forudsætter løst
- Hvordan efterspørgslen af HR-ydelser vil ændre sig i strategiperioden
- Hvilke kritiske udfordringer, interne som eksterne, HR står overfor for at understøtte forretningsstrategien (fx kultur og adfærd i virksomheden eller flaskehalse indenfor kapacitet og kompetence)
- Ledere og medarbejderes fremtidige behov og forventninger
- Samfundsmæssige trends og usikkerheder, som vil komme til at påvirke HR- arbejdet i virksomheden.
Målet er at få et billede af, hvad forretningsstrategien vil komme til at kræve af HR-funktionen i de kommende år.
Læs også: Sådan skaber HR reel værdi i organisationen
Artiklen fortsætter under boksen.