”AI vil kunne skabe noget, vi som mennesker slet ikke havde tænkt på”
Henrik Rosendahl, ejer og CEO i Rosendahl Design Group, er med egne ord techoptimist og opfordrer kraftigt sine medarbejdere til at afprøve og tilegne sig al mulig viden om AI.
Af Pia Fuglsang Bach, communitychef i CfL, september 2023.
Udledningen af CO2 kan med simpel tilgængelig teknologi reduceres med tusinder af tons her og nu. Det viser NCC’s arbejde med Internet of Things (IoT) og indsamling af data på byggepladser og i færdige kontorbygninger.
Alle, der kender bygge- og anlægsbranchen, vil vide, at opsætningen af sensorer og IoT - en teknologi der opsamler data fra fysiske genstande - kan give en detaljeret måling af strømforbruget og dermed udledningen af CO2.
De vil også vide, at det nu er fire år siden, at NCC kunne dokumentere effekten af entreprenørvirksomhedens systematiske indsamling og brug af data.
Pointen med at fremhæve den gamle nyhed er, at virksomheder i årevis har brugt teknologien til at udvikle nye forretningsmodeller. Til gavn for både egen virksomhed og samfundet som helhed.
Det nye er, at algoritmer og kunstig intelligens kan sende udviklingen på eksponentiel kurs, og det åbner for svimlende muligheder, men også faldgruber.
Vi er nået til det andet interview i CfLs toplederstafet om, hvordan medlemsvirksomhederne arbejder med AI. Denne gang i byggebranchen.
Her har vi givet stafetten til Martin Manthorpe, der understreger, at brugen af generativ kunstig intelligens stadig er på et tidligt stadie i NCC, og han har også sine forbehold:
”Det skal altid være den menneskelige vurdering - særligt når man taler ledelse - der i sidste ende er udslagsgivende, når der træffes beslutninger.”
”Kunstig intelligens eller AI skal forstærke og forenkle analyse af data og fremme gentagelseseffekter, så vi ikke opfinder tingene forfra hver gang. Men vi skal værne om den menneskelig faktor, særligt i ledelse,” siger han og svarer dermed på stafetspørgsmålet fra Peter Hermann, CEO i Topdanmark. Spørgsmålet lød:
Hvilke styringsprincipper eller governance bruger NCC for at finde den rette balance, så man får mest muligt ud af AI?
”Vi er slet ikke i nærheden af, at der står en AI-motor og træffer nogle beslutninger, og vi vil heller ikke arbejde i den retning. Vi vil være data informed, men vi vil ikke være data drevne,” pointerer strategi- og udviklingsdirektøren i NCC.
Artiklen fortsætter under boksen.
CfL er et ledelseshus ejet af medlemmerne, og det giver en unik mulighed for at dele perspektiver og erfaringer – også om kunstig intelligens.
I en ny runde af vores toplederstafet giver vi derfor ordet til en række direktører i vores medlemsvirksomheder, denne gang for at undersøge hvordan topledere arbejder med AI.
Stafetten sendes hver måned videre med et nyt spørgsmål til en ny topleder, og på den måde afdækker vi, hvordan den kraftfulde teknologi udvikler og udfolder sig i forskellige organisationer.
Andet interview i serien er med Martin Manthorpe, strategi- og udviklingsdirektør i NCC.
Trods forbehold, er NCC godt i gang med at bruge AI til forskellige formål som f.eks.:
”Vores overordnede ønske er, at AI kan bidrage til at skaffe os nogle strategiske forspring. F.eks. når det gælder tilbudsgivning og planlægning, men også når det gælder styring og håndtering af risici,” siger Martin Manthorpe.
Læs også: "Jeg kan jo ikke sidde og sige, at jeg ikke vidste, hvad ChatGPT'en lavede"
Det næste oplagte mål er ifølge strategidirektøren at bruge AI i forbindelse med rapportering:
”NCC er nordisk, og vi arbejder på forskellige markeder i forskellige lande, hvor vi skal overvåge lovgivning og regler, som ikke altid er lige så harmoniserede, som man kunne ønske sig som stor koncern. Jeg tror derfor, at vi også kommer til at accelerere brugen af AI på lovgivningssiden,” siger Manthorpe og tilføjer:
”Med EU’s nye taksonomiregler og Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) skærpes kravene til rapportering, og vi skal have hele vores værdikæde ind i en ny rapporteringsstruktur. Her kommer vi i høj grad til at anvende – og måske ligefrem være afhængige af AI.”
Artiklen fortsætter under boksen.
Er direktør for strategi, forretningsudvikling og public affairs hos NCC DK. Han er desuden bestyrelsesformand i den nationale erhvervsklynge for byggeri og anlæg, næstformand i partnerskabet for grøn transition, GATE21 samt medlem af Arkitektskolens aftagerpanel. Er kandidat fra DTU suppleret med uddannelser på CBS, IMD Business School og Institut for Gruppeanalyse (IGA).
I udviklingen og driften af AI arbejder NCC med en fire konkrete indsatsområder på koncernniveau. Strategidirektøren beskriver dem således:
”Især vores governacne og IT-sikkerhed er vigtige for koncernen, for når man bruser derud af og forelsker sig i nye teknologier, glemmer man en gang imellem de to sidste indsatsområder,” siger direktøren.
NCC er en nordisk virksomhed, og ansvaret for kunstig intelligens er forankret i koncernledelsen. Samtidigt arbejdes der med lokale AI-projekter i de enkelte lande, og det har ifølge strategi- og udviklingsdirektøren sine fordele:
”På den ene side skal vi have styr på AI helt fra toppen, men der skal også være plads til lokal udvikling og fremdrift. Du kan ikke nødvendigvis lave innovation på topniveau, men du skal skabe rammerne for innovation,” siger han.
Bagsiden er manglen på gentagelseseffekt f.eks. ved bygning af svømmehaller.
”I Sverige og Norge har vi bygget i omegnen 30 svømmehaller baseret på et koncept. Det har vi ikke formået at rulle ud på det danske marked, fordi konceptet ikke passer til efterspørgselssiden, der i Danmark er de offentlige myndigheder. Der ville ellers være en enorm gevinst for lokalsamfundet,” siger Manthorpe.
Hans håb er, at NCC udnytter det momentum, virksomheden har skabt som en nordisk koncern med lokal forankring og tilstedeværelse.
”Vi har sindssygt mange erfaringer på kryds og tværs af landegrænser, som ikke-kunstig intelligens har svært ved at transformere. Jeg håber, at kunstig intelligens om få år har gjort os i stand til at udfolde vores potentiale som nordisk spiller endnu mere, så vi i langt højere grad kan bruge vores fælles kompetencer.”
CfL har bedt Martin Manthorpe sende toplederstaffen videre til Rosendahl Design, og som medlem af arkitektskolens aftagerpanel lyder hans spørgsmål til CEO og stifter Henrik Rosendahl:
Hvordan kan kunstig intelligens stoppe den nedadgående designspiral, som medfører, at produkter ligner hinanden mere og mere, år for år?
”Jeg har meget kontakt med arkitekter og er meget optaget af diversitet i design, så mit spørgsmål er sendt videre med venlighed og dybeste respekt for branchen.”
Er et af landets største anlægs- og entreprenørvirksomheder delt i fire forretningsområder: NCC Building Danmark, NCC Infrastructure, NCC Industry, NCC Property Development A/S. NCC Danmark har ca. 1500 ansatte. Selskabet er en del af det nordiske NCC, der en af Nordeuropas førende virksomheder inden for byggeri og ejendomsudvikling.
Henrik Rosendahl, ejer og CEO i Rosendahl Design Group, er med egne ord techoptimist og opfordrer kraftigt sine medarbejdere til at afprøve og tilegne sig al mulig viden om AI.
Hvis du er leder, så opfordrer jeg dig til at følge med i de store samfundsbevægelser, hvor modstridende forventninger og krav til arbejdslivet kolliderer, skriver CfLs direktør Anja Neiiendam.
Priden blev en opvisning i, at ledelsesbeslutninger er komplekse. Esg-mål udfordrer os, når de ikke er rodfæstet i virkeligheden, skriver CfLs direktør Thomas Hanssen.
Topdanmark lever af tillid, og derfor er ansvaret for kunstig intelligens placeret på højeste niveau. Læs interview med CEO Peter Hermann. Artiklen er den første i serien om, hvordan CfLs medlemmer arbejder med AI.
Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.
Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.