Personaleledernes pres
Med hjælp fra Københavns Kommunes Indsats for Psykisk Sundhed – PS - har CfL spurgt, hvad der begejstrer lederne mest. Med muligheden for at vælge op til tre svar ser top-3 i undersøgelsen ud som følger:
- At understøtte medarbejderudviklingen: 67%
- At bidrage til resultatskabelse: 59%
- At have indflydelse: 58%
Af de 749 ledere, der har svaret, er 60% personaleledere, og i den kategori svarer hele 75%, at det, der begejstrer dem mest ved at være leder, er at understøtte medarbejderudviklingen.
I CfLs undersøgelse er personalelederne samtidigt den gruppe, der har den laveste mentale sundhed, og mønsteret går igen i målinger fra Københavns Kommunes lederkonference, som fandt sted i april 2024, samt i Djøfs seneste trivselsundersøgelse med svar fra over 1000 personaleledere.
CfL har spurgt Mette Kjærgaard Svendsen, hvad hun vil anbefale, at man gør for netop denne gruppe.
”Et centralt begreb i alt dette er indflydelse. I vores undersøgelse kan vi se, at det, der begejstrer lederne, er kerneopgaven. Det er at gøre en forskel og udvikle medarbejderne. Men mange føler sig hæmmet af manglende råderum, men også af mangel på tid og ressourcer, og det forhindrer dem i at gøre det, de brænder for, og som giver mening,” siger chefkonsulenten.
Hun påpeger, at man mange steder taler om frisættende ledelse – altså at give lederne flere muligheder for at træffe beslutninger om deres egne områder.
"Min anbefaling vil være at arbejde med, hvordan man kan styrke ledernes råderum og handlefrihed, og det rimer måske meget godt på de udtalte ønsker om afbureaukratisering i den offentlige sektor," siger hun.
Administrative opgaver belaster
CfLs undersøgelse kortlægger også, hvad der belaster lederne i deres arbejdsliv, og her lyder top-3:
- Administrative opgaver og manglende systemunderstøttelse: 54%
- Ubalance i krav og ressourcer: 52%
- Organisatorisk kompleksitet: 40
Også det billede vækker genklang:
”Høje krav, få ressourcer og manglende administrativ støtte rammer især frontlinjelederne, så det vil mange steder være hjælpsomt at se på, hvordan lederne bruger deres tid, og hvad der står i vejen for, at de kan fokusere på deres kerneopgaver.”
”Det er forskelligt fra organisation til organisation, men hvis meget af tiden bliver brugt på administrative eller praktiske opgaver, der opleves at forstyrre mere end understøtte kerneopgaven, vil mange tænke, at det var jo slet ikke derfor, jeg blev leder."
Artiklen fortsætter under videoen.