HVEM Jesper Bubandt Toft, chefrådgiver, Center for Ledelse, CfL

HVAD Rundspørge til CfL's medlemsvirksomheder viser, at halvdelen har
robotter på kontorerne

HVORFOR Det frigiver en masse ressourcer og forbedrer processerne.

 

Af Børsen - Susanne Tholstrup

 

Hvilke virksomheder er gået i gang med at automatisere administrationen ved at bruge robotter?
"De helt store virksomheder og organisationer med store administrative byrder benytter robotterne til at optimere deres processer, så der frigives ressourcer. Så er der de helt små virksomheder, der har bygget deres forretningsmodel op omkring automatisering og digitalisering. De bruger eksempelvis robotter til at holde øje med, om deres marketing bliver vist på de sociale medier. De mellemstore virksomheder er ikke kommet med på vognen endnu. Her er det et spørgsmål, om det betaler sig for dem."


Hvad bruges de frigivne ressourcer til?
"Til at løfte kvaliteten over for brugerne, borgerne eller kunden. Eller de kan bruges til innovation eller til at løfte bundlinjen. Men det er vigtigt, at ledelserne klart melder ud, hvad de skal bruges til."
Betyder det fyringer?
"Ja, nogle steder. Andre træner folk op til at klare andre opgaver, når al rutinearbejdet er forsvundet. Det giver anledning til at organisere sig helt anderledes, så man kan målrette sig mere mod de opgaver, der skal løses for kunderne. Nogen vælger at skifte hele medarbejderstaben ud, når de bliver digitale."



Hvad laver robotterne?

"Der er dumme robotter, som erstatter de mennesker, der sidder på en kontorstol og klikker ind i mange systemer og henter data. Så er der robotter, der kan tænke selv, som kan genkende en håndskrift, eller som hos HK kan håndtere medlemmers begæring om efterløn. Endelig er der de lærende robotter som eksempelvis IBM's Watson, der kan hjælpe lægen med at stille bedre diagnoser. Og som kan håndtere kæmpestore mængder af data og dermed dygtiggøre sig selv.

 

Læs mere i CfLs indikator om serviceudvikling og robotter til procesoptimering