Fra CRM til Amazon
Som analyse- og dialogchef har Hamming og hans team på tre medarbejdere to overordnede funktioner.
Den ene er forretningsudvikling. Den anden er at betjene Nørgård Mikkelsens mange kunder med målgruppeanalyser, kortlægninger af kunderejser og meget mere. Porteføljen tæller en lang række virksomheder inden for retail, for eksempel Bygma, Matas og Unilever.
Kunderelationer er grundpillen i al markedsføring, og Jeppe Hamming havde da også valgt CRM som sin prædefinerede opgave, da han begyndte på Strategisk Lederskab. Undervejs blev det klart, at et projekt fra boblelisten havde et langt større potentiale. Og at det var nu, der skulle rykkes.
Det var Amazon, der pressede sig på. Den gigantiske markedsplads har allerede vendt op og ned på spillereglerne i retail i en lang række europæiske lande, og tjenesten står billedligt talt klar ved den tyske grænse.
Nørgård Mikkelsen havde over en periode udbygget sine kompetencer i forhold til den nye platform, og i sommeren 2019 indgik reklamebureauet et strategisk samarbejde med Finc3, som er en af Tysklands førende specialister i markedsføring på markedspladser som Amazon.
Læs også: ”Vi kan alle tænke store tanker, men strategien virker først, når vi får den ført ud i livet”
Blue Ocean, højt tempo og fokus
Jeppe Hammings skifte fra CRM til Amazon skete parallelt med et forstærket fokus fra direktionens side, men der er ingen tvivl om, at analysechefen - godt hjulpet af sin uddannelse - har presset på.
Siden har han da også fået ansvaret for at videreudvikle samarbejdet med tyske Finc3 og levere Amazon-ydelser til bureauets kunder.
”Ingen andre bureauer i Danmark er eksperter på en platform som Amazon, så det er ren Blue Ocean for Nørgaard Mikkelsen. Nu har vi et bagkatalog af kompetencer fra den tyske partner kombineret med vores danske markedsforståelse,” siger Jeppe Hamming og understreger, at der har været mange diskussioner og reflektioner undervejs.
Af samme grund er det svært at sætte CfLs rådgivning på formel, men analysechefen fremhæver afdækningen af:
- Potentiale: Kurset har været et forum for at diskutere strategiudvikling og få sparring på, hvor de største potentialer ligger.
- Fokus og tempo: Nørgård Mikkelsen er meget optaget af alt det nye, og reklamebureauet er i dag et sted, hvor mulighederne er mange. Ejner Jacobsen, chefrådgiver i CfL, har været god til at fastholde fokus på projektet - parallelt med et højt tempo.
- Ambassadører: Hvordan sælges et projekt opad i en organisation på en god måde? Det har CfL også hjulpet med.
- Kommunikation: Hvordan skal rækkefølgen i forandringsprocessen være? Det samme gælder måden at kommunikerer på.
”Ejner (chefrådgiver i CfL, red) har erfaring fra mange andre projekter, og det var en stor styrke at diskutere både redskaber og kultur med ham: Hvad er det for en kultur, Nørgård Mikkelsen har? Hvad betyder det for den måd, vi kommunikerer og prioriterer på,” spørger Hamming.
Læs også: Sådan omsætter du Kotter og alle de andre til den virkelige verden
Bonus til kunderne
Strategisk Lederskab har haft helt konkret indflydelse på Nørgård Mikkelsens overordnede strategi, men der er endnu en bonus.
”En del af min motivation for at vælge kurset var, at jeg sidder i en rådgivnings- og strategifunktion. I dag bruger jeg mange af redskaberne fra kurset i rådgivningen af vores kunder. Selv om jeg har arbejdet rigtigt meget med målgrupper, har jeg fået en langt større forståelse for kundernes forretning. Hvor har forretningen - og ikke kun produktet - brug for at flytte sig.”
Jeppe Hamming opsummerer:
"Strategisk Lederskab har skærpet mine evner til at afdække forretningsmuligheder, ikke bare for Nørgård Mikkelsen, men også vores kunder.”
”Faktisk blev det tydeligt for mig, at Nørgård Mikkelsen har et væld af forretningsmæssige muligheder, og den primære opgave er, at prioritere og satse på den mulighed med størst potentiale. Uddannelsen hjalp mig endda også med at forstå, hvilket område det er."
Sparring og afklaring om motivation
Og så var der det med den personlige udvikling.
Jeppe Hamming har altid vidst, at han bliver motiveret af at lede og udvikle andre, men på Strategisk Lederskab fik han øje på, at forretningsudvikling også altid har været et centralt ben i hans karriere.