Forløb
Kurset ’Ledelse af specialister’ er opbygget af en række elementer, som understøtter din læring. Undervisningen veksler mellem kortere teoretiske oplæg og præsentation af metoder kombineret med refleksioner, diskussioner og træning i forhold til egen praksis. Der vil være øvelser og sparring i plenum og i grupper. Der er fokus på dine egne oplevelser og cases og den virkelighed, du er en del af. Vi forventer, at du deltager aktivt i undervisningen og bidrager med egne refleksioner, cases og udfordringer.
Djøfs digitale læringsportal forstærker din læring på kurset med forskellige læringsaktiviteter og materialer. Sammen gør vi noget godt for miljøet ved at spare på det trykte materiale.
Du kan bruge portalen fra en browser 24-7, og du kan lære de andre deltagere og underviseren at kende allerede før kurset.
Indhold
Dag 1
Den første dag tager vi afsæt i kendetegn ved specialister og deres roller. Du får indblik i forskellige ledelsestilgange og på hvilken måde, de kan skabe mening og arbejdsglæde hos dine medarbejdere.
Dagen giver dig indsigt i:
- hvad der kendetegner en specialist
- hvad der er god ledelse for dig og dine specialister
- hvordan magt udfolder sig i roller og positioner
- hvordan du er som leder, og hvilke ledelsestilgange du kan anvende
- hvordan du bruger selvledelse og medledelse hos dine medarbejdere
- hvordan du fremmer motivation og arbejdsglæde blandt specialister.
Dag 2
På dag 2 arbejder vi videre med ledelse og motivation af specialister med et tæt link til deltagernes egen ledelsespraksis og hverdagsudfordringer. Du bliver præsenteret for forskellige medarbejdertyper og deres motivationsmønstre. Ud fra cases arbejder du med forskellige dilemmaer og udfordringer og med, hvordan du kan opløse konflikter.
Dagen giver dig indsigt i:
- hvordan forskellige specialisttyper kræver forskellige ledelsestilgange
- hvordan du leder og motiverer forskellige medarbejdertyper, herunder primadonnaen, præstationstripperen, pragmatikeren og lønmodtageren
- hvilken type du selv er, og hvad det betyder for din kommunikation og din ledelsesstil
- hvordan du håndterer eventuelle konflikter medarbejderne imellem og løser udfordringer omkring dysfunktionelle teams.