Martin Professional A/S har gjort innovation til en del af det daglige arbejde. Tidligere udviklingsdirektør Søren Kjær tog sine erfaringer med på CfLs ABD toplederforløb og delte dem med de øvrige deltagere.
Da lys- og røgproducenten Martin Professional sidste år var ved at få fast grund under fødderne igen efter nogle år i finanskrisens tumbler, valgte tidligere udviklingsdirektør Søren Kjær at gøre alvor af et gammelt ønske – at gå på et kursus, som passede til hans erfaring og senioritet. Han valgte toplederforløbet Advanced Business Development, ABD, fra CfL.
Internationalt fokus
”Min værktøjskasse er relativt fuld af konkrete løsningsmetoder, som jeg har fået gennem kurser og praksis gennem mange år, så jeg var på udkig efter noget med et internationalt fokus. Jeg har jo rejst meget – i praksis mellem 60 og 80 rejsedage om året i 15 år i træk, så det er blevet til utrolig meget. Men ABD toplederprogrammet gav mig mulighed for at komme ud og se nogle andre kulturer og se tingene fra en anden side og på en måde, hvor man ikke har en lang arbejdsagenda med sig hjemmefra,” fortæller Søren Kjær.
”Det skal så kobles sammen med, at ABD har meget fokus på, at man får indspark fra forskellige sider og får et bredt og holistisk syn på de emner, man drøfter, mens man er af sted. Det synes jeg har været meget stærkt og meget givende,” siger han.
Fra Malaysia til Oxford
ABD bragte Søren Kjær og de øvrige deltagere til både Penang i Malaysia og til Oxford University i England. Studieopholdet i Malaysia gjorde et særligt indtryk på den tidligere udviklingsdirektør, fordi innovation og konkurrencedygtighed er lige så meget en del af dagligdagen hos Martin, som den er i Malaysia.
”Styrken ved at besøge delstaten Penang i Malaysia er, at vi kommer til en stor klynge af high-tech industrier og ser, hvad det betyder for et land som Malaysia, at de har været i stand til at tiltrække virksomhederne, og hvad det har krævet af landet at blive succesfuldt som produktionssted for disse virksomheder. Det er jo interessant, at virksomhederne faktisk har været derude i rigtig mange år, så det er ikke kun et spørgsmål om, at man har tiltrukket og fastholdt på den korte bane, men at de har formået at være konkurrencedygtige i forhold til andre lande i Asien på den lange bane,” siger Søren Kjær.
Lad 1000 ideer blomstre
Når det drejer sig om at være konkurrencedygtig, er Søren Kjær på hjemmebane, både hvad temaet angår og i praksis. Hans store viden på området delte han med de øvrige deltagere på ABD.
”Martin er en virksomhed, hvor innovation er noget, vi udfører i praksis. Det er afgørende for vores overlevelsesevne som virksomhed, så derfor ligger det meget langt fremme i vores tankegang og har altid gjort det. Hvis man kigger på vores produkter, så har vi et hav af kinesiske konkurrenter, som har en meget lavere omkostningsstruktur. Det betyder, at skulle vi på noget tidspunkt komme i en situation, hvor vi skal konkurrere direkte mod en kinesisk virksomhed, der laver det samme som os, så ville vores produkt ende med at blive dobbelt så dyrt og ikke give kunden ret meget merværdi,” siger Søren Kjær og fortsætter:
”Derfor har vi lavet egentlige innovations- og filtreringsprocesser, hvor målet er at bearbejde 1000 nye ideer om året. De bliver så filtreret og kogt ned til noget, der kan ende med 10 ideer, der har en kvalitet eller et niveau, som kan implementeres i et produkt på et senere tidspunkt. Det siger noget om, hvordan vi ser på det at være innovativ. Vi er i virkeligheden på en konstant jagt efter nye ideer og tanker, som vi kan raffinere til noget, der falder inden for vores forretningsområde og blive til noget brugbart.”
I netværk med hele verden
Den tidligere udviklingsdirektør for Martin Professional er helt på det rene med, at virksomheden ikke alene kan fostre alle de bedste ideer, og derfor er deltagelse i netværk for alle nøglemedarbejdere en del af jobbet.
”Vi er meget fokuserede på netværk og hele tiden være åbne og søge ud mod verden, opfange nye signaler og bearbejde dem til noget, der kan blive en brugbar ide for vores virksomhed. Vi netværker naturligvis med kunderne, men det kan ligeså godt være konkurrenter, leverandører eller folk, som arbejder omkring de kunder, vi har. Vi ser også på, hvad der sker på den kunstneriske side: Hvad er det så, kunsteren ønsker at opnå på scenen. Vi taler med koreografer, lysdesignere, teknikere, kamerafolk eller kameraproducenter, så vi har hele kæden belyst omkring den begivenhed, som vi skal levere produkter til.”
Gør ideerne til virkelighed
Martin fejrer 25 års jubilæum i hele 2012 som førende i verden inden for lysanlæg og røganlæg til underholdningsbranchen. Virksomheden har netop flyttet en del af sin produktion hjem fra Kina til sin fabrik i Frederikshavn. Den teknologiske udvikling har fjernet mange af fordelene ved at få produceret i Kina, og i dag er det innovation og atter innovation, der skal sikre virksomheden og arbejdspladserne fremover. Søren Kjær understreger, at det, der skaber succeserne, er, at virksomheden er i stand til at bearbejde ideerne, kvalificere og implementere dem i praksis i et produkt.
”Det er den virksomhed, der kommer på markedet med sin idé i en praktisk anvendelig form i et produkt, der i den sidste ende bliver husket som den innovative og succesfulde. Det er ikke den med idéen, der blev lagt i skuffen,” slutter Søren Kjær.