Af Pernille Yde Planck, januar 2021
Som leder er det vigtigt, at du påtager dig alle de opgaver, der ligger i ledelsesrollen. Svære samtaler med medarbejdere er nogle gange nødvendige at tage og derfor også en del af dine opgaver som leder.
Det kan både være vanskeligt og ubehageligt at tage en svær samtale med en medarbejder. Nogle gange bliver de svære samtaler derfor også udskudt. Som leder frygter du måske din medarbejders reaktion, men det er vigtigt for både medarbejderen, organisationen, dig som leder og teamet, at samtalerne bliver taget løbende, fordi du med samtalen korrigerer den uønskede adfærd og får jer tilbage på sporet.
Jo længere tid, der går. Jo længere tid du ser igennem fingre med en uhensigtsmæssig adfærd - jo mere bliver adfærden en ny norm.
Forskellige forhold kan være udgangspunkt for den svære samtale
En svær samtale vil ofte være en kritisk samtale i forbindelse med en medarbejders ansættelse. Og den er både kritisk, fordi den er nødvendig, og fordi den tit har et kritiserende element. Vi kan derfor også kalde den svære samtale for en kritisk samtale.
Udgangspunktet for den kritiske samtale kan f.eks. være manglende faglighed, manglende engagement og indsats, sløseri, for mange fejl eller manglende samarbejdsevner.
Som et eksempel på en adfærd, hvor du som leder er nødt til at skride ind og tage den svære samtale, kan nævnes en illoyal medarbejder eller en, der er med til at skabe dårligt arbejdsklima. Et andet eksempel kan være en medarbejder, der har alkoholproblemer eller problemer med den personlige hygiejne. Mobning, uhensigtsmæssig prioritering, sjuskeri og andre former for manglende engagement er også adfærd, som du som leder er nødt til at reagere på.
Derudover kan en svær samtale selvfølgelig også være en samtale, hvor du er nødt til at degradere eller fyre en medarbejder.
Artiklen fortsætter under boksen..