The Five Behaviors®: De fem adfærdsmønstre, der skaber velfungerende high performance teams

Af Heidi Saastamoinen Lund, november 2024

The Five Behaviors® er – ganske kort fortalt – et teamværktøj, der hjælper teams med at blive så effektive som muligt. I det kontinuerlige arbejde med de fem adfærdsmønstre bliver dit team ikke blot bedre til at opfylde organisationens mål, de opnår også en større tryghed og tillid til hinanden.

Værktøjet er baseret på Patrick Lencionis bog, “The Five Dysfunctions of a Team”, og profilværktøjet Everything DiSC. De to modeller anvendes hyppigt hver for sig, men i kombination kan de give en endnu dybere indsigt i et teams dynamikker og udviklingspotentiale. I denne artikel kan du læse mere om:

Hvad er The Five Behaviors®?

The Five Behaviors® er baseret på bogen “The Five Dysfunctions of a Team” (“De fem dysfunktioner i et team”), der udkom i 2002 og i dag er en international bestseller med mere end fire millioner solgte eksemplarer. I bogen beskriver Lencioni de fem dysfunktionelle adfærdsmønstre, der kan besværliggøre samarbejdet i et team og forhindre teamet i at opnå de ønskede resultater.

Hvem er Patrick Lencioni?

Patrick Lencioni er en amerikansk forfatter til en række bøger om ledelse. Han er desuden stifter af og direktør for The Table Group, hvis formål er at støtte ledere og skabe sundere organisationer. Hans bøger om ledelse er skrevet på baggrund af mange års erfaring og observationer som både leder og konsulent.

Når et team ikke fungerer optimalt, skyldes det ifølge Lencioni dysfunktioner i adfærden inden for mindst ét af de fem områder: tillid, konflikter, commitment, ansvar og resultater.

De fem adfærdsmønstre illustreres i form af en pyramide, og det er ikke tilfældigt. Hvert adfærdsmønster bygger nemlig oven på det forrige, og på den måde understøtter de alle hinanden og er gensidigt afhængige. Er der udfordringer med bare ét niveau i pyramiden, er det nok til at svække teamets samarbejde og evne til at opnå resultater.

Et samarbejde mellem Patrick Lencioni og Everything DiSC

Lencionis fem adfærdsmønstre er nyttige at kende til for alle, der arbejder med teams – både for dig, der leder et team, og for teamets medlemmer. I sig selv kan adfærdsmønstrene hjælpe med at spore jer ind på, hvor I skal lægge kræfterne for at skabe et velfungerende team, og kombinerer I den viden med DiSC-modellen, kan I anvende modellerne endnu mere målrettet.

Med tilføjelsen af Everything DiSC får teamet indsigt i de individuelle DiSC-profiler, der kan hjælpe medlemmerne med at øge forståelsen for deres egen adfærd, hinandens forskelligheder, og hvordan de selv og andre bidrager til gruppens dynamik.

Skab fremdrift med datadrevet teamudvikling

I får også en samlet teamprofil og en score for, hvor godt teamet klarer sig inden for de fem adfærdsmønstre. Det giver mulighed for at arbejde systematisk og målrettet med at forbedre teamets adfærd inden for de fem områder – og for at fokusere der, hvor behovet for forbedring er størst.

The Five Behaviors® gør kort sagt teamsamarbejdet kvantificerbart. Teamets fremgang bliver løbende evalueret og dokumenteret, og det er muligt at generere flere forskellige typer rapporter og stille opfølgende spørgsmål til deltagerne gennem forløbet. Det hjælper de involverede med at blive på sporet og sammen skabe de bedste forudsætninger for at udvikle sig til et velfungerende high performance team.

De fem adfærdsmønstre i The Five Behaviors®

Som tidligere nævnt kan de fem adfærdsmønstre ses som niveauer i en pyramide, hvor hvert eneste niveau understøtter de andre og er nødvendig for, at teamet kan lykkes. Bare ét ustabilt niveau er nok til, at samarbejdet besværliggøres eller måske endda mislykkes.

Niveau 1: Tillid

Et tillidsfuldt team er kendetegnet ved, at dets medlemmer tør være sårbare og dele deres udfordringer og tanker med hinanden uden frygt for at blive dømt eller set skævt til. Tillid handler også om at stole på, at de andre teammedlemmer har gode intentioner og ønsker at støtte og hjælpe hinanden. Det betyder f.eks., at man kan tale med sit team om usikkerheder eller om fejl, man har begået. Tillid er det nederste niveau i pyramiden, fordi den udgør fundamentet, alle de andre niveauer hviler på.

Derfor er tillid vigtigt: Når vi har tillid til hinanden i et team, skaber vi et miljø med psykologisk tryghed. Denne tryghed er essentiel for teamets samarbejde, fordi den betyder, at vi kan tale frit med hinanden uden at frygte at blive ekskluderet fra gruppen. Vil du vide mere om psykologisk tryghed, kan du lytte til vores podcast om emnet.

Niveau 2: Konflikter

Allerede på dette niveau bliver det tydeligt, hvordan adfærdsmønstrene er hinandens forudsætninger: Når et team har tillid til hinanden, har de også mod til at tage konflikter undervejs.

For nogle vil konflikter umiddelbart være et negativt ladet ord, men i teamsammenhæng er de vigtige for at sikre, at teamet finder den bedste vej til målet. I bund og grund handler det om at føle så stor tillid til hinanden, at man ikke er bange for at udfordre en kollegas perspektiv – og ikke er bange for selv at blive udfordret på en konstruktiv måde.

Derfor er konflikter vigtige: Hvis et team har tendens til at undgå konflikter, kan det påvirke resultatet af deres arbejde. Manglende mod til at tage en konflikt eller diskutere en uenighed kan føre til, at nogle synspunkter ikke bliver hørt, og at opgaveløsningen dermed bliver mindre effektiv eller fører til ringere beslutninger.

Niveau 3: Commitment

Dette niveau beskriver vigtigheden af, at teamet forpligter sig til at følge den samme retning. Også her har det forrige niveau betydning, fordi de åbne diskussioner af forskellige synspunkter vil føre til, at alle teamets medlemmer føler sig hørt og dermed har lettere ved at “committe” til den valgte retning.

Commitment er i dette tilfælde ikke nødvendigvis det samme som konsensus. Nogle teammedlemmer kunne måske have ønsket sig et andet udfald, men accepterer alligevel, at teamet har truffet en beslutning. Lencioni understreger på dette niveau også vigtigheden af, at der kommunikeres enighed om den valgte retning udadtil.

Derfor er commitment vigtigt: Commitment i teamet sikrer, at alle støtter den valgte vej mod målet. Det er vigtigt, at alle teammedlemmer arbejder hen imod det samme mål – også selv om de måske ikke er helt enige om vejen dertil. Den fælles succes er afhængig af alles indsats.

Niveau 4: Ansvar

Når vi taler om ansvar i forbindelse med The Five Behaviors®, handler det om, at teammedlemmerne skal holde hinanden ansvarlige. Hvis dette niveau hviler på et fundament af tillid, god konflikthåndtering og commitment, er der større sandsynlighed for, at teamets medlemmer holder hinanden op på at præstere så godt som muligt. Netop denne adfærd kan være vanskelig at opnå i et team, men er der styr på de tre foregående niveauer, vokser chancerne for at lykkes med ansvar også.

Derfor er ansvar vigtigt: Når vi holder hinanden ansvarlige, øger vi sandsynligheden for at lykkes med teamsamarbejdet – og fordi vi har tillid til hinanden og er i stand til at håndtere konflikter, kan vi også holde hinanden ansvarlige på en ordentlig måde, der fremmer samarbejdet..

Niveau 5: Resultater

I toppen af pyramiden finder vi det ultimative mål; at skabe resultater. Dette kræver et fokus på at opnå resultaterne i fællesskab, noget, som teamet kan opnå ved at arbejde med de øvrige fire niveauer i modellen. Når teamet har haft succes med de fire første niveauer, vil de være mere tilbøjelige til at prioritere teamets mål end deres egne personlige mål, ligesom de også vil føle glæde og tilfredsstillelse ved at lykkes sammen.

Derfor er resultater vigtige: Det siger næsten sig selv: Et team er sat i verden for at opnå bestemte resultater, og derfor er det vigtigt, at teamets resultater bliver prioriteret over individernes egne mål. Dette bliver kun muligt, hvis teamet er velfungerende på alle modellens parametre.

De fem adfærdsmønstre i The Five Behaviors®

Sådan arbejder du med The Five Behaviors® i praksis

For at sikre fremdrift og struktur i forløbet er det nødvendigt med en facilitator, og gerne en erfaren én af slagsen. Det kan desuden være en fordel, at det ikke er dig selv som leder af teamet, der står for programmet, men at der vælges en facilitator, som organisatorisk ikke er så tæt på teamet. Det kan sommetider være lettere for en udefrakommende facilitator uden for meget forhåndsviden om teamet at få diskussionerne til at flyde frit.

Husk at afsætte tid til forløbet

Noget af det vigtigste for at sikre et effektivt forløb med The Five Behaviors® er, at du afsætter tiden til det. Nogle bruger adskillige måneder på at arbejde med værktøjet, mens andre vælger et mere intensivt forløb på nogle uger. Begge muligheder kan lade sig gøre, hvis bare du sørger for, at medlemmerne af dit team har tilstrækkeligt med tid til at reflektere, diskutere og i det hele taget forholde sig til forløbets indhold. Måske kan det føles, som om arbejdet med teamudvikling tager meget tid fra de mange daglige driftsopgaver, men her er det værd at minde sig selv om, at det i sidste ende gerne skulle munde ud i tidsbesparelser som følge af et mere effektivt samarbejde.

Profiler og rapporter understøtter processen

På det konkrete plan består The Five Behaviors®-udviklingsforløbet af flere forskellige rapporter, der giver indblik i både teamets adfærd og progression. I forløbets begyndelse får teammedlemmerne indblik i deres egne og teamets DiSC-profiler, ligesom teamet får en samlet score på de fem parametre i The Five Behaviors®. Ud fra resultaterne i rapporten kan der faciliteres relevante diskussioner i teamet, ligesom alle involverede er med til at lægge en handlingsplan for, hvordan teamets score kan forbedres.

Gennem udviklingsforløbet kan der suppleres med statusrapporter, hvor teammedlemmerne igen skal svare på spørgsmål om deres samarbejde. På den måde bliver data inddraget i processen, og I sikrer, at I er på rette spor.

Hvilke typer teams har størst gavn af at arbejde med modellen?

Især i teams med udfordringer er The Five Behaviors® et oplagt værktøj at sætte ind. Det kan være mistillid, som gør, at teamet ikke deler oplysninger med hinanden eller undlader at involvere hinanden i beslutninger. Det kan også være konfliktskyhed, der står i vejen for at finde de bedste løsninger på faglige udfordringer – eller noget helt tredje.

Værktøjet er dog ikke forbeholdt udfordrede teams. Du vil også kunne opleve en øget produktivitet i dit team, selv om du har en opfattelse af, at samarbejdet i forvejen fungerer godt. Med The Five Behaviors® stiler man efter at nå et meget højt niveau af produktivitet, tryghed og arbejdsglæde, og selv veletablerede teams vil sandsynligvis kunne drage fordel af et forløb.

Slutteligt kan The Five Behaviors® være en fordel i nye teams, hvor medlemmerne ikke har kendskab til hinanden i forvejen. Her er et fundament af tillid ekstra vigtigt, og som leder er det din opgave at få etableret det – eksempelvis gennem et udviklingsværktøj som The Five Behaviors®.

Opsummering

The Five Behaviors® er et velafprøvet teamudviklingsværktøj, der kombinerer Patrick Lencionis The Five Dysfunctions of a Team med Everything DiSC. Det sker både ved indsigt i egen og andres adfærd samt forståelse for, hvad der skal til for at skabe et effektivt og sammenhængende team.

Værktøjet er velegnet til at styrke samarbejdet i teams, der oplever forskellige udfordringer, men kan anvendes til at optimere teamsamarbejdet i alle sammenhænge.

Sådan kommer du i gang med The Five Behaviors®

Kan du se fordelene ved The Five Behaviors®, og har du lyst til at implementere værktøjet eller dele af det i din og dit teams hverdag, er der flere ting, du kan gøre:

  1. Læs Patrick Lencionis The Five Dysfunctions of a Team eller andre ressourcer, der handler om samme emne. Du kan f.eks. begynde med at lytte til CfL’s egen podcast om high performance teams.

  2. Hvis du ikke allerede arbejder med DiSC-modellen, kan du sætte dig ind i den for at lære mere om, hvordan den kan bidrage til at styrke dit teams forståelse for hinanden. Du kan læse mere om DiSC og de fire DiSC-profiler her.

WEBCAST

High performance teams

I denne episode har Ledelsesrummet besøg af direktør i CfL, Anja Neiiendam, til en dialog om high performance teams. 

For at opnå succes med high performance teams, skal du kende de forskellige faktorer, der danner rammen for et godt og solidt team.

Anja Neiiendam uddyber de forskellige faktorer, og illustrerer det med afsæt i Patrick Lencionis model. Se med og lær hvordan du som leder arbejder aktivt med dem i jeres organisation.

FAQ

The Five Behaviors® er et teamudviklingsværktøj baseret på Patrick Lencionis bog "The Five Dysfunctions of a Team". Det kombinerer Lencionis model med Everything DiSC®-profilen for at forbedre teamsamarbejde og effektivitet.

Værktøjet adresserer følgende fem adfærdsmønstre:

  1. Tillid: Opbygning af gensidig tillid blandt teammedlemmer.
  2. Konstruktiv konflikt: Fremme af åben og konstruktiv dialog.
  3. Commitment: Sikring af fuld opbakning til teamets beslutninger.
  4. Ansvarlighed: Holdning af hinanden ansvarlige for fælles mål.
  5. Resultatorientering: Fokus på kollektive resultater frem for individuelle præstationer.

Everything DiSC®-profilen hjælper teammedlemmer med at forstå deres egne og andres adfærdsmæssige præferencer. Denne indsigt letter arbejdet med de fem adfærdsmønstre ved at fremme bedre kommunikation og samarbejde.

Værktøjet kan anvendes gennem workshops, træningssessioner og løbende teamudviklingsaktiviteter. Det er designet til at hjælpe teams med at identificere og overvinde udfordringer inden for de fem adfærdsmønstre.

Teams kan forvente forbedret kommunikation, stærkere samarbejde, øget engagement og bedre overordnede resultater ved at arbejde systematisk med de fem adfærdsmønstre.

Ja, værktøjet er designet til at være relevant for teams på tværs af forskellige brancher og organisationer, uanset størrelse og sammensætning.

Det unikke ved The Five Behaviors® er kombinationen af Lencionis model med Everything DiSC®-profilen, hvilket giver en dybere forståelse af teamdynamikker og individuelle adfærdsmønstre.

For yderligere information og træning kan man kontakte Cristian Willum Gade på cwg@cfl.dk eller +45 5154 4104

Få nyheder, tilbud og invitationer til arrangementer direkte i din indbakke

Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.

Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.

Seneste artikler om ledelse

Guide til projekttrekanten

Forståelsen og anvendelsen af projekttrekanten hjælper projektledere med succes. Læs hvorfor i denne guide til projekttrekanten.