Et er, hvad en global koncern som IKEA kan søsætte af forandrings- og innovationsprocesser. Noget andet er, om de kan overføres til andre organisationer. Her er fem af Pia Huusfelts bedste anbefalinger, så døm selv.
Af Pia Fuglsang Bach, oktober 2019
IKEA, verdens største butikskæde for boligindretning, har taget hul på en gigantisk forandring, der går ud på at gentænke forretningsmodellen, så den i højere grad bygger på cirkulær økonomi.
Centralt i processen står Pia Huusfelt, der holdt oplæg på CfL-Klubhusmøde om forandringsledelse. Her er fem af hendes bedste anbefalinger:
1. Identificer problemet
”Tal med nogle mennesker. Du kan simpelthen ikke innovere fra et skrivebord. Du har kun din egen viden og den er bias, da du er en del af en virksomhedskultur.”
2. Elsk problemet
”Jeg har selv en HR-baggrund, hvor vi ikke måtte tale om problemer, men kun se muligheder. Det er sådan set rigtigt på det private plan, men i forhold til at udvikle forretningsmodeller, skal man virkelig kunne forstå problemet - elske det - for at kunne løse det.
3. Få forretningen med
”Involver og arbejd sammen på tværs af alle enheder. Innovation skal aldrig ejes af innovationsafdelingen. Det skal ejes af linjefunktionen. Det skal ud i forretningen, så sørg for at bygge bro mellem afdelingerne.”
4. Sørg for godt lobbyarbejde
”Dyrk dine stakeholdere og invester tungt i forvaltning af interessenter. Det har taget mig næsten to år at vinde genlyd i koncernens forskellige forretningsenheder og få forklaret, hvad cirkulær økonomi er for en størrelse, og hvad hele omstillingen går ud på.
5. Vis mod
”Det er jo risikofyldt ad h… til, så det handler om at turde – og at give slip på sine medarbejdere. Mit team har været total selvstyrende. Kun målet og modellen har ligget fast. ”
Læs også: Lær forandringsledelse af IKEA og Europas Bedste Arbejdsplads