Styrk mental sundhed på arbejdspladsen og få bedre trivsel
Mental sundhed er en vigtig forudsætning for de gode arbejdspræstationer og ikke mindst arbejdsglæde. Læs hvordan du som leder kan skabe bedre trivsel ved at styrke den mentale sundhed.
Konflikter fjerner ofte fokus fra den fælles opgave og flytter det over i personfnidder, personlige magtkampe og uenighed om ressourcer.
En organisation, som er præget af et højt konfliktniveau, er hverken rar at arbejde i eller særlig effektiv. Kort sagt: Konflikter stjæler energi fra medarbejderne og gør dem uproduktive. Ønsker man velfungerende og stærke relationer på en arbejdsplads, er byggestenene gensidig respekt, tillid og bevidstheden om et fælles formål.
Det lyder jo ligetil, så hvorfor er det så svært? Faktum er, at der findes konflikter i de fleste organisationer, og at der også findes uproduktiv fnidder og sladder i de fleste organisationer. Hvorfor mon?
Måske fordi relationer har stor betydning for os alle sammen: Vores trivsel og sågar eksistensberettigelse i en organisation kan afhænge af, at vi har en relationel tilknytning til vores kollegaer og leder.
Når det kan være så svært at løse konflikter, kan det skyldes, at vi er bekymrede for at sætte vores relationer på spil. Vi vil helst ikke fremstå anderledes eller ytre uenighed på et område, hvor der synes at være bred enighed, da det vil få os til at skille os ud. Denne frygt for at skille sig ud opstår særligt i de tilfælde, hvor vi ikke kender hinanden særlig godt, eller når vi ikke har en klar fælles opfattelse af, hvad arbejdsopgaverne går ud på.
Men det tager tid at opbygge tillid og stærke relationer blandt medarbejdere. Forståelse og respekt for hinandens forskellige bidrag og kvaliteter er ikke ligetil. Nogle gange synes vi, at vores egne måder er de rigtige, og i disse tilfælde skal vi hjælpes til at se værdien af andres bidrag. Forståelsen for den fælles opgave skabes heller ikke af sig selv, og vores forskellige bidrag til den kræver dialog og forventningsafstemning.
Der skal arbejdes for bæredygtige og smidige relationer. Det kræver fokus fra ledelsens side, og det kræver at man investerer i opbygningen af samarbejdsrelationerne.
Det er lettest at arbejde med konflikter, før de vokser sig store. Det indebærer, at de uenigheder og misforståelser, der opstår i det daglige arbejde, bliver håndteret i opløbet, og løses i dialog.
Et stærkt relationsberedskab i en organisation kan forhindre, at konflikter får lov til at vokse sig store. En virksomhed med et sådant beredskab, anerkender forskellighed og mangfoldighed som noget værdifuldt og faciliterer en åben og konstruktiv feedback blandt sine medarbejdere.
Hver medarbejder har sin egen særlige betydning i organisationen, og derfor er alle medarbejdere vigtige for at skabe et godt resultat. Der er forskellige værktøjer, der kan hjælpe virksomhederne med relationsarbejdet.
Et af dem er Jungiansk Typeindeks, der fokuserer på at arbejde konstruktivt med medarbejdernes forskelligheder.
Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.
Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.
T: +45 53 67 67 91
M: mba@cfl.dk
Mental sundhed er en vigtig forudsætning for de gode arbejdspræstationer og ikke mindst arbejdsglæde. Læs hvordan du som leder kan skabe bedre trivsel ved at styrke den mentale sundhed.
Hvordan styrker man samarbejdet med JTI? Få indsigt i, hvordan Odsherred Kommune har skabt bedre kommunikation og trivsel gennem personlighedsanalyse.
Vi er fire generationer på arbejdsmarkedet, og måske skal vi ældre prøve at lytte lidt mere til de unge, i stedet for at kløjs i at de ofte tager udgangspunkt i egne nære behov. Læs kommentar af CfL's direktør Thomas Hanssen.
Læs, hvorfor og hvordan Lonni Denise Jensen, sektionsleder i Forsvaret, arbejder med SLII. Forstå fordelene ved at lede situationsbestemt.