Måske kan hun slet ikke lide ham?
Benjamin har nu været i stillingen i tre måneder og indkalder sin leder til en forventningsafstemning om en udviklingsplan, der skal bevæge ham i retningen af at få indfriet ambitionen om ledelse.
Han kan faktisk ikke forstå, at hun ikke har taget fat i ham før. De havde jo tydeligvis en aftale fra rekrutteringen om, at han skulle udvikles hen imod ledelse. Måske er det alligevel ikke det rette sted for ham?
I øvrigt er hun heller ikke så nærværende i sin ledelse, som hun havde givet udtryk for. Hun følger ikke op på ham dagligt. Han har prøvet at lære hende rigtig godt at kende, men det er, som om hun holder en distance til ham.
Måske kan hun slet ikke lide ham? Hun har altid en professionel distance og deler aldrig noget privat med ham. Selvom han gladeligt selv deler ud for at skabe en stærk relation.
Det skaber et øjebliks forundring hos Anne-Birgitte, da hun ser mailen fra Benjamin, hvor han indkalder til mødet. Han har godt nok hintet flere gange over de seneste to måneder, at han er klar til at lave udviklingsplanen mod ledelse.
Hun har ellers forklaret ham, at han skulle have mere faglig basiserfaring, inden de skulle udarbejde planen. Faktisk bliver hun lidt irritereret og overvejer at afvise mødet.
Åh, hvor er han dog utålmodig og ser slet ikke alle de skridt, som han mangler, inden han er klar. Der er så mange udviklingsområder, han er blind over for.
Nærværende, men ikke privat
I casen ovenfor har der været en forventningsafstemning mellem Benjamin og Anne-Birgitte til rekrutteringssamtalen, men den har tydeligvis ikke været dybtgående nok. Begge parter har brugt samme ord og fejlagtig troet, at de har ment det samme. Det sker rigtig ofte, når man ikke er bevidst om faldgruberne mellem generationerne.
Benjamins forventning til, at udvikling skal ske fra første dag, ser Anne-Birgitte slet ikke som en mulighed. De er opvokset i forskellige perioder og dermed formet til at have forskellige præferencer for dette emme.
Anne-Birgitte er en leder, der gerne udvikler sine medarbejdere, når de har præsteret og vist, at de er værd at satse på.
En mere detaljeret dialog om udvikling, eventuelt koblet op på en tidshorisont, havde hjulpet begge parter. Her kunne de have fundet en mellemvej, og ingen ville være blevet skuffet over uindfriede forventninger.
Deres forskellige relationelle behov i en arbejdsmæssig kontekst kommer også til udtryk i casen.
Her skulle Anne-Birgitte i forventningsafstemningen have fortalt, at hun som leder var nærværende med et afsæt i en professionel og personlig relation, men ikke i en privat. Måske skulle hun endda være kommet med et par eksempler på, hvordan det kom til udtryk.
Dermed havde Benjamin haft en for ham meget vigtig viden. Ved at få den forståelse om relationen allerede i rekrutteringsfasen kunne han have undgået at føle sig afvist i den tætte relation, som han (som mange andre Generation Z’er) har en forventning om at have til sin nærmeste leder.
De uskrevne spilleregler
En tydelig forventningsafstemning ville altså have gjort det lettere for alle parter. Som ledere og HR-professionelle skal vi huske den store forskel, der er på at afholde rekrutterings- og/eller forventningsafstemningssamtaler med henholdsvis erfarne medarbejdere og nyuddannede.
De erfarne kan i højere grad end nyuddannede læse mellem linjerne. De har bedre forudsætninger for at forstå ’sproget’ fra afsenders perspektiv, da de kan trække på deres hidtidige erfaringer fra arbejdsmarkedet.
Derfor vil de eksempelvis i højere grad kunne dechifrere, hvilke kompetencer og færdigheder, der er adgangsgivende for at komme i betragtning til en lederstilling. De kender til de uskrevne spilleregler.
Det giver dem en anden ballast til at navigere i organisationen og spille sig selv stærkere i den retning, som de ønsker at bevæge sig i. Deres forventningsafstemning med deres leder foregår derfor ud fra andre forudsætninger end nyuddannedes.
Refleksionsspørgsmål om rekruttering
Karen Christina Spuurs bog udmærker sig ved, at den indeholder både øvelser og refleksionsspørgsmål. Det gælder også kapitlet om forventningsafstemning, hvor vi her gengiver spørgsmål, der knytter sig til rekruttering. Spørgsmål til onboarding og generel ledelse kan du læse i bogen.
- Hvordan forventningsafstemmer du under rekrutteringsforløbet?
- Bruger du mere tid på at beskrive stillingen end på at forventningsafstemme i forhold til arbejdsopgaver?
- Hvilke bias har du til generationsforskelle?
- Er der mulighed for at medbringe en jævnaldrende kollega til samtalerne, der med egne ord kan fortælle om deres arbejdsdag og oplevelse af fællesskabet på arbejdspladsen?
- Fortæller du om onboardingperioden? Hvad kan de forvente af jer som organisation og af dig som leder, og hvad forventer du af dem? Vil der være en faglig mentor og/eller social ’buddy’? Udleveres der eventuelt en onboardingplan til den valgte kandidat?
- Er du konkret nok i dine formuleringer til at undgå misforståelser?
- Spørger du ofte uddybende og nysgerrigt ind med eksempler på, hvad de mener?
- Hvor meget går du i dybden med temaerne, der typisk leder til misforståelser mellem generationerne, når du forventningsafstemmer? Eksempler:
- Jeg prioriterer at udvikle mine medarbejdere. Vi laver sammen i løbet af de første tre til fire måneder en konkret udviklingsplan med milepæle, som vi tager afsæt i til skemalagte forventningsafstemninger, der foregår hver tredje uge.
- Jeg har en forventning om, at mine medarbejdere selv tager ansvar for deres udvikling. Min rolle er at guide, sparre, give feedback og hjælpe dig gennem processen. Men ultimativt ligger ansvaret for at få forløst dit potentiale hos dig selv.
ASADA – værktøj til forventningsafstemning
Forventningsafstemning kan være en vanskelig disciplin, når man kommer med forskellige erfaringsbaser, præferencer og behov. Det er indiskutabelt, at alle medarbejdere og ledere har behov for at vide, hvad der forventes af dem, før de kan blive en succes.
Det er afgørende for både erfarne og nyuddannede at kende til krav, rammer og retning for at have et godt arbejdsmiljø. Men behovet for frekvens og detaljeringsgrad varierer efter erfaringsbase og personprofil.
På baggrund af interviews og i observationer i mere end 25 virksomheder, der har succes med at lede unge, er der udviklet et best practice-værktøj til forventningsafstemning: ASADA (Spuur og Toftbjerg, 2020).
Modellen benytter sig af en række forskellige spørgeteknikker, inspireret af blandt andre den canadiske professor i psykiatri, Karl Tomm, og hans spørgsmålstyper.
Artiklen fortsætter under boksen.