Helt alene på savannen
Hvordan kan vi så understøtte de nye ledere? Hvilke særlige indsatser skal der til?
Det var et af emnerne i paneldebatten på CfLs briefing med deltagelse af Steen Heilmann, vicedirektør for Det Kgl. Bibliotek, Pernille Sefort, CHRO i Naviair indtil for nylig, og Kim Leck Fischer, HR-uddannelses- og udviklingschef i Region Sjælland.
Pernille Sefort indrammede problemet med en anekdote:
Som personale- eller mellemleder er du alene på savannen. Og du ved aldrig, hvilket dyr der angriber dig.
”Sagt på en anden måde: Vi må aldrig efterlade ledere alene på perronen, og det er ligegyldigt, om de har været ledere i ét, fem eller 10 år. Ledelse er en udviklingsrejse, men særligt i de første år er der brug for et tæt samarbejde med nærmeste chef,” sagde hun.
Læs også: "Mistrivsel er en reel risikofaktor i ledelsesarbejdet
Kurven skal vendes tidligt
Mange ledere bliver forfremmet til deres første lederjob i egen organisation, og derfor argumenterede Steen Heilmann for, at vi skal styrke både rekrutterings- og preboardingsprocessen.
Dels for at skabe et klarere billede af om ledervejen nu er det rigtige, dels for at få en skarpere plan for, hvordan opgaven kan gribes an, når en ny leder begynder.
”Når valget så er truffet, skal vi have fokus på uddannelse, coaching og støtte fra nærmeste leder, og vi er nødt til at arbejde struktureret og planlagt for at ændre den nedadgående kurve. Ledertrivsel er en kompleks større, der handler om meget andet end ressourcer og opgaver,” sagde Det Kgl. Biblioteks vicedirektør og tilføjede:
”Vi skal tidligt have fokus på strategisk forebyggelse. Ledertrivsel er et organisatorisk ansvar - ikke kun et individuelt ansvar for den enkelte leder.”
Læs også: Ledertrivsel skaber vi sammen. Download gratis e-bog
Forestillinger om ledelse
Der er mange måder at være leder på, og HR-uddannelses- og udviklingschefen i Region Sjælland fremhævede forventningsafstemning.
”Når lederne ikke trives, kan det skyldes, at de tænker forkert om ledelse. Hvis man har forestillinger om rollen, der ikke fungerer, kan det også give anledning til mistrivsel. Det opdager man ikke nødvendigvis i en klassisk måling.”
”Ofte kan man hjælpe – særligt nye ledere – med deres trivsel ved at ændre deres forestillinger om ledelse. De skal ikke kunne det hele. Forståelsen af, at ledelse ofte sker i samspil med medarbejdere, kolleger og egen chef, kan være en fantastisk forløsende ting for en ny leder, der plager sig selv med ideen om, at de skal kunne alt. De er ikke alene – den indsigt skaber også trivsel,” sagde Lech Fischer og pointerede:
”Kort sagt: Trivsel handler også om forestillinger om rollen."
Brug diversiteten
Ledertrivselanalysen 2025 indeholder et væld af resultater, og et af de emner, der også blev diskuteret på CfLs briefing, var, at der er stor forskel på, hvordan forskellige ledelseslag motiveres.
F.eks. er topledere mest begejstrede for at skabe resultater, mens personaleledere – ikke overraskende, men heldigvis – er mest begejstrede for medarbejderudvikling.
Hvordan kan den forskellighed bruges?
Det kom der flere bud på, men vi lader Pernille Sefort få det afsluttende ord:
”Bring dem sammen. Vi skal lytte til hinanden og bruge hinanden. Det vil skabe stærkere teams og højere engagement. Og det vil løfte trivslen.”
Gratis e-bog: Sådan styrker du arbejdet med diversitet, lighed og inklusion