Jespers Torvekøkken har i de seneste par år arbejdet med både lederudvikling og ledertrivsel. Når det gælder trivsel, samler indsatsen sig især om to ting: Selvledelse og hjælp til administrativ support. Læs hvorfor i interview med Kristina Steenfeldt Madsen, CCO, Direktør for Bæredygtighed.
Af Pia Fuglsang Bach, communitychef i CfL, september 2025
Tempoet er tårnhøjt, deadlines er ultrakorte, og så skal der leveres sublime resultater – hver gang.
Det er betingelserne, når man arbejder i catering, storkøkkener og kantiner, og det kendetegner da også arbejdskulturen, hvor strukturen er med til at sikre, at alle præsterer inden for specifikke time slots.
Heldigvis er det også det, der motiverer mennesker, som vælger en uddannelse inden for køkkenfaget, men at det også kræver en højtråbende køkkenchef, hører ganske enkelt fortiden til.
I hvert fald i Jespers Torvekøkken, hvor man de seneste år har arbejdet med både lederudvikling og ledertrivsel.
Den landsdækkende kantine- og cateringvirksomhed med godt 700 ansatte, er en af de virksomheder, der har medvirket i Ledertrivsel-analysen 2025, og i vores nye lederstafet, der afdækker, hvordan CfLs medlemsvirksomheder arbejder med ledertrivsel, giver vi derfor ordet til CCO Kristina Steenfeldt Madsen.
Selvledelse og resultatskabelse trækker op
Kristina Steenfeldt Madsen, der er CCO og Direktør for bæredygtighed i Jespers Torvekøkken, fremhæver to særlige indsatser i virksomhedens arbejde med ledertrivsel. Det første er selvledelse:
”Der er jo mange ting, man kan arbejde med, når det gælder ledertrivsel, men noget af det, der fylder mest hos os, er selvledelse,” siger hun.
”Det handler om, at vores ledere oplever, at de har et rum til selvledelse, at de føler, de har indflydelse, og at de er med til at skabe resultaterne. Vores kultur er præget af frihed og ansvar tæt på driften, og det betyder, at man decentralt kan styre og strukturere sin hverdag,” siger hun.
At selvledelse er et vigtigt greb for at skabe trivsel, understøttes af Ledertrivsel-analysen 2025.
I undersøgelsen, der bygger på svar fra 1326 ledere fordelt på forskellige niveauer og brancher svarer hele 61 pct., at selvledelse og struktur er det, der støtter dem mest i arbejdslivet. Det er det enkeltstående emne, der scorer højest.
På spørgsmålet om, hvad der begejstrer lederne mest, ligger resultatskabelse i top med hele 65 pct., så også det tal flugter med indsatsen i Jespers Torvekøkken
Download gratis rapport: Ledertrivselanalysen 2025
Lettelse af administrative byrder
På den modsatte akse har CfL spurgt, hvad der belaster lederne mest, og her svarer 51 pct. ubalance i krav og ressourcer efterfulgt af administrative opgaver og mangelfuld systemunderstøttelse. 45 pct. af lederne angiver det som en belastning.
Administrative opgaver fylder også i Jespers Torvekøkken, og Kristina Steenfeldt Madsen fremhæver da også lettelse af de administrative byrder, som en prioriteret indsats.
Som køkkenchef eller køkkenleder er din kerneopgave at lave god mad, motivere medarbejderne og have glade kunder, og det forstyrrer, når administrative opgaver kommer på tværs.
”Med omkring 100 lokationer fordelt over hele landet kan lederne let komme til at føle sig langt væk fra hinanden og fra hovedkontoret. Derfor har vi arbejdet på at skabe et supportnetværk, så lederne ved, hvem de kan række ud til for at få den nødvendige opbakning.”
”Hvis der er områder, hvor de mangler kompetencer, eller hvor de bruger for meget tid, skal de kunne hente hjælp,” siger direktøren og tilføjer:
”Hvis vi går tre år tilbage, fik vi ikke den samme feedback på vores supportfunktioner. Vi har investeret tid, penge og ressourcer i at opbygge netværket, og derfor er det virkelig dejligt, at lederne nu oplever, at de får god support. Når man sidder langt væk fra driften, kan det være svært at vurdere, men undersøgelsen viser, at vi er på rette vej,” siger hun.
Artiklen fortsætter under boksen.