lederstafet med Kristina Steenfeldt Madsen

"Vi arbejder målrettet på at fjerne de opgaver, der ikke skaber værdi"

Jespers Torvekøkken har i de seneste par år arbejdet med både lederudvikling og ledertrivsel. Når det gælder trivsel, samler indsatsen sig især om to ting: Selvledelse og hjælp til administrativ support. Læs hvorfor i interview med Kristina Steenfeldt Madsen, CCO, Direktør for Bæredygtighed. 

 

Af Pia Fuglsang Bach, communitychef i CfL, september 2025

 

Tempoet er tårnhøjt, deadlines er ultrakorte, og så skal der leveres sublime resultater – hver gang.

Det er betingelserne, når man arbejder i catering, storkøkkener og kantiner, og det kendetegner da også arbejdskulturen, hvor strukturen er med til at sikre, at alle præsterer inden for specifikke time slots.

Heldigvis er det også det, der motiverer mennesker, som vælger en uddannelse inden for køkkenfaget, men at det også kræver en højtråbende køkkenchef, hører ganske enkelt fortiden til.

I hvert fald i Jespers Torvekøkken, hvor man de seneste år har arbejdet med både lederudvikling og ledertrivsel.

Den landsdækkende kantine- og cateringvirksomhed med godt 700 ansatte, er en af de virksomheder, der har medvirket i Ledertrivsel-analysen 2025, og i vores nye lederstafet, der afdækker, hvordan CfLs medlemsvirksomheder arbejder med ledertrivsel, giver vi derfor ordet til CCO Kristina Steenfeldt Madsen.

Selvledelse og resultatskabelse trækker op

Kristina Steenfeldt Madsen, der er CCO og Direktør for bæredygtighed i Jespers Torvekøkken, fremhæver to særlige indsatser i virksomhedens arbejde med ledertrivsel. Det første er selvledelse:

”Der er jo mange ting, man kan arbejde med, når det gælder ledertrivsel, men noget af det, der fylder mest hos os, er selvledelse,” siger hun.

”Det handler om, at vores ledere oplever, at de har et rum til selvledelse, at de føler, de har indflydelse, og at de er med til at skabe resultaterne. Vores kultur er præget af frihed og ansvar tæt på driften, og det betyder, at man decentralt kan styre og strukturere sin hverdag,” siger hun.

At selvledelse er et vigtigt greb for at skabe trivsel, understøttes af Ledertrivsel-analysen 2025.

I undersøgelsen, der bygger på svar fra 1326 ledere fordelt på forskellige niveauer og brancher svarer hele 61 pct., at selvledelse og struktur er det, der støtter dem mest i arbejdslivet. Det er det enkeltstående emne, der scorer højest.

På spørgsmålet om, hvad der begejstrer lederne mest, ligger resultatskabelse i top med hele 65 pct., så også det tal flugter med indsatsen i Jespers Torvekøkken

Download gratis rapport: Ledertrivselanalysen 2025 

Lettelse af administrative byrder

På den modsatte akse har CfL spurgt, hvad der belaster lederne mest, og her svarer 51 pct.  ubalance i krav og ressourcer efterfulgt af administrative opgaver og mangelfuld systemunderstøttelse. 45 pct. af lederne angiver det som en belastning. 

Administrative opgaver fylder også i Jespers Torvekøkken, og Kristina Steenfeldt Madsen fremhæver da også lettelse af de administrative byrder, som en prioriteret indsats.

Som køkkenchef eller køkkenleder er din kerneopgave at lave god mad, motivere medarbejderne og have glade kunder, og det forstyrrer, når administrative opgaver kommer på tværs.

”Med omkring 100 lokationer fordelt over hele landet kan lederne let komme til at føle sig langt væk fra hinanden og fra hovedkontoret. Derfor har vi arbejdet på at skabe et supportnetværk, så lederne ved, hvem de kan række ud til for at få den nødvendige opbakning.”

”Hvis der er områder, hvor de mangler kompetencer, eller hvor de bruger for meget tid, skal de kunne hente hjælp,” siger direktøren og tilføjer:

”Hvis vi går tre år tilbage, fik vi ikke den samme feedback på vores supportfunktioner. Vi har investeret tid, penge og ressourcer i at opbygge netværket, og derfor er det virkelig dejligt, at lederne nu oplever, at de får god support. Når man sidder langt væk fra driften, kan det være svært at vurdere, men undersøgelsen viser, at vi er på rette vej,” siger hun.

Artiklen fortsætter under boksen.

CfL-stafet om ledertrivsel

CfL er et ledelseshus ejet af medlemmerne, og det giver en unik mulighed for at dele perspektiver og erfaringer.  

I en ny runde af vores stafet giver vi ordet til en række ledere i vores medlemsvirksomheder, denne gang for at høre, hvordan de arbejder med ledertrivsel.

Efter hvert interview sendes stafetten videre med et nyt spørgsmål. På den måde afdækker vi, hvordan en af de store ledelsesdagsordner udfolder sig på de danske arbejdspladser.

Andet interview i rækken er med Kristina Steenfeldt Madsen, CCO, Direktør for Bæredygtighed, Jespers Torvekøkken.

Kristina har arbejdet i Jespers Torvekøkken siden 2017. Hun blev medlem af direktionen i 2021. Hun er uddannet cand.merc. fra Aarhus Universitet og har tidligere arbejdet i bl.a. Deloitte. 

For mange compliance-krav? 

Det er andet år i træk CfL har undersøgt, hvordan danske ledere trives. Hvad overrasker dig i Ledertrivsel-analysen 2025?

”Jeg kan genkende mange af konklusionerne. Vi ved godt, at der er ubalance mellem krav og ressourcer og at tempoet er højt i mange lederjob. Det er desværre et generelt problem, men jeg blev faktisk overrasket over, hvor meget mangelfuld administrativ support fylder på tværs af alle brancher. ”

”Jeg troede, vi var særligt udfordret på det her område, men det er bredt,” siger Kristina Steenfeldt Madsen.

”Det får mig til at reflektere over alle de compliance-krav, vi stiller til hinanden. Selvfølgelig skal vi dokumentere og rapportere, at vi gør tingene på den rigtige måde – Jespers Torvekøkken er f.eks. B-Corp certificeret – men vi bør overveje, om alle de administrative opgaver skaber reel værdi.”

Fokus på mad, medarbejdere og kunder

Første interview i rækken om ledertrivsel var med Nathalie Skovgaard, ledelsespartner i Københavns Politi. Hendes stafetspørgsmål til direktøren i Jespers Torvekøkken lyder:

Det er stor ubalance mellem krav og ressourcer. Jeg er derfor nysgerrig på hvad jeres vision er for at støtte ledernes trivsel på en bæredygtig og langsigtet måde?

Kristina Steenfeldt Madsen:

”Vores vision er, at man som leder og medarbejder i Jespers Torvekøkken føler, at man gør en forskel. Når man kan se et højere formål med sit arbejde, kan man også bedre acceptere, at der indimellem er travlt.”

”Derfor arbejder vi målrettet på at fjerne de opgaver, der ikke skaber værdi, så vi sikrer, at lederne har tid og rum til deres kerneopgaver. Det kan f.eks. være ved at skabe en struktur, hvor en leder i en af stabsfunktionerne tager ansvaret, så køkkenlederen kan fokusere på mad, medarbejdere og kunder.”

Direktøren understreger, at trivsel især opstår dér, hvor rammerne er klare og teams stabile.

”Det kan lyde lidt højtravende at tale om at gøre en forskel, men vi arbejder med at gøre det konkret. Du gør en forskel, når dine kunder er glade, når dine medarbejdere er glade for at gå på arbejde, og når du leverer noget fantastisk mad – eller yder en vigtig indsats i en administrativ funktion.”

”Det er afgørende, at vores ledere oplever det og samtidig har stærke teams omkring sig. Tillid og gensidig støtte betyder meget for ledernes trivsel og for resultatskabelsen i hverdagen.”

Artiklen fortsætter under boksen.

Jespers Torvekøkken

Er en landsdækkende kantine- og cateringvirksomhed med godt 700 ansatte fordelt på ca. 100 lokationer.

De seneste fem år har virksomheden leveret tocifrede vækstrater, og det har bl.a. øget behovet for efteruddannelse af mellemlederne. Virksomheden indledte derfor et samarbejde med CfL tilbage i 2023.

Jespers Torvekøkken er B Corp-certificeret, og det betyder, at virksomheden lever op til en række internationale standarder for social og miljømæssig ansvarlighed, gennemsigtighed og governance.

Stafetspørgsmål til Københavns Kommune

Da CfL i 2024 lancerede sin første store undersøgelse om ledertrivsel var det med hjælp fra Københavns Kommune anført af Mette Kjærgaard-Svendsen, chefkonsulent og projektleder i Københavns Kommunes Indsats for Psykisk Sundhed.

Læs også: Mistrivsel er en reel risikofaktor i ledelsesarbejdet

I næste lederstafet genbesøger vi Københavns Kommune, og vi har derfor bedt direktøren i Jespers Torvekøkken stille et stafetspørgsmål til Mette Kjærgaard-Svendsen. Det lyder:

”Har Københavns Kommune erfaringer med, at ledere eller medarbejdere udfører administrative opgaver, som umiddelbart ligger uden for kerneopgaven, men som alligevel viser sig at skabe værdi – for eksempel gennem dokumentation eller rapportering. Kan du pege på konkrete eksempler, hvor administration faktisk har gjort en positiv forskel? 

Andre læser også

Få nyheder, tilbud og invitationer til arrangementer direkte i din indbakke

Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.

Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.

Har du spørgsmål?

Pia Fuglsang

 

Pia Fuglsang Bach
Communitychef

T: +45 5154 4149
M: pba@cfl.dk

Se hvordan vi beskytter dine data, i vores privatlivspolitik