Advanced Business Development er en personlig rejse for toplederen, hvor organisationens strategi og udfordringer spiller tæt sammen med udviklingen.
Din virkelighed er din virksomhed, og det er der, hvor forløbet Advanced Business Development møder toplederen. Programmet, som forkortes ABD, tager udgangspunkt i den personlige udvikling med en konstant forankring i forretningen og deltagerens virkelighed.
”Vi giver vores topledere tilbagemeldinger og indsigter, som kan være en øjenåbner, når man sidder på toppen. Det er både på forretningen og en selv. Vi giver dem et indblik i, hvad der virker, og hvad der kan virke bedre,” fortæller chefrådgiver i CfL, Ejner Jacobsen, som sammen med seniorrådgiver Pernille Grove tilrettelægger Advanced Business Development programmet.
Den erhvervspsykologiske del af programmet har især imponeret mange tidligere deltagere, der har kaldt forløbet for: ”Hjernevridermaskinen” og ”Det får min hjerne til at koge”.
”Det her er et alternativ til at læse en bog og uddanne sig i ledelse. Det her handler om deltagerne selv og ikke om en teori i en bog. Vi gør folk klogere på sig selv som person og leder – og hvorfor man lykkes, som man gør. Hele programmet er bygget op således, at når vi snakker forretningsudvikling, så snakker vi også, hvad lederen skal gøre for at få det til at ske.
Hvis de bliver ved med at gøre, som de altid har gjort, så sker der det, som altid sker, "fortæller Pernille Grove, som er uddannet psykolog og har arbejdet med erhvervspsykologien i sin rådgivning og undervisning i ledelse, hvor hun kobler ledelsesopgaven og ledelsesudviklingen til de forretningsmæssige mål og til forretningsudviklingen.
Advanced Business Development har fokus på at udvikle og uddanne deltagerne. Og deres organisation. Derfor indgår der læring i blandt andet strategi, forretnings-udvikling, innovation, fremtiden, forandring og globalisering. Programmet har i forskellige variationer kørt siden 1957 i CfL, og omkring 1.000 topledere har deltaget i forløbet.
Oxford University: Lær af de bedste
En del af programmet foregår på Oxford University, hvor deltagerne bruger en uge i selskab med professor Dr. Marc Ventresca, som underviser i technology and innovation strategy på Saïd Business School, Oxford University. Han er en af arkitekterne bag det populære MBA-EMBA diplom forløb om strategi og innovation.
”Når vi tager til Oxford, ser vi noget, som har levet i 1000 år, og det får vi respekt for. Ugen i Oxford byder på teori, som bygger oven på den personlige udvikling, vores deltagere allerede er på. Og så hjælper kigge på sig selv med en distance til Danmark, hvor telefonen hele tiden ringer. Ved at bringe deltagerne et andet sted hen, bliver der skabt et andet læringsrum,” fortæller Ejner Jacobsen.
Derudover er der også en dag med ”shadowing” mellem modul to og tre, hvor to deltagere følger hinanden en dag i deres organisation. Øvelsen giver et indblik i ens egen og andre ledelsesstil.
”Ved at skygge hinanden får de inspiration til at se og drive deres forretning. Når de er ude og overvære hinanden, kan man enten blive bekræftet eller afkræftet i sin egen måde at lede på. Vores deltagere er alle fra vidt forskellige virksomheder og organisationer, så man kan virkelig få nogle aha-oplevelser af hinanden. Både gode og dårlige,” fortæller Pernille Grove.
I det hele taget rådgivere, Ejner og Pernille, at den tid deres deltagere tager ud af kalenderen for at deltage på ABD-forløbet giver toplederne tifoldigt igen udviklingsmæssigt. Det er en udviklingsrejse, som ingen har villet være foruden.
Læs mere om ABD her.