”Det har været utroligt positivt at se, hvor smidigt og effektivt vi overgik til en virtuel verden”

Interview med Ane Arnth Jensen, viceadministrerende direktør i Finans Danmark.

Selv om Finans Danmark har sendt sine medarbejdere hjem under coronakrisen, har organisationen haft fuldt damp på kedlerne. Som viceadministrerende direktør har Ane Arnth Jensen skulle tackle alt fra strategiarbejde til MUS. 

 Af Nikolaj Steensgaard, journalist, 5. maj 2020  

På trods af coronakrisens praktiske udfordringer er der mange steder, hvor arbejdet er fortsat i uformindsket eller endda endnu højere tempo. Et eksempel på det er i Finans Danmark, hvor man ikke bare har skullet opretholde driften, men også rådgive og sparre med alt fra medlemmer til magthavere.

Processen er i store træk foregået gnidningsfrit. Interesseorganisationens viceadministrerende direktør Ane Arnth Jensen fortæller, at alle organisationens medarbejdere, inklusive hende selv, trods hjemsendelse har knoklet videre med at løse både de normale og nye udfordringer.

I processen er hun som leder blevet både overrasket og imponeret.

Hvad er de mest positive og negative oplevelser, du som leder har haft i krisetiden?

”Det har været utroligt positivt at se, hvor smidigt og effektivt vi overgik til en virtuel verden. Det var nærmest problemfrit. Det var næsten som at trække stikket på kontoret for at sætte det i igen lige bagefter derhjemme – og så arbejde ufortrødent videre,” siger hun og tilføjer:

”Der har selvfølgelig været ledelsesmæssige udfordringer. Medarbejdere med børn derhjemme har ofte været pressede. Det har vi skullet tage hensyn til. Generelt er jeg dog imponeret over, hvor godt det er gået.”

Som leder har Ane Arnth Jensen naturligvis skullet indrette sig efter forholdene og tage de medarbejderhensyn, som har været påkrævet. Nu har Finans Danmark åbnet op for, at medarbejdere med visse restriktioner kan begynde at komme tilbage på kontoret i Amaliegade i København.

Artiklen fortsætter under boksen

Ledelse skaber vi sammen

Velkommen til CfLs toplederstafet, hvor du får indblik i, hvordan andre topchefer finder fodfæste i den nye virkelighed. Til inspiration og læring.

Første interview i serien er med Ane Arnth Jensen, viceadm. direktør i Finans Danmark, der sender stafetten videre til Christian Bason, adm. direktør i Dansk Design Center med spørgsmålet: ”Hvordan ser du rollen for design i corona- og post-corona-tiden?"

Hvor tæt er du på at være tilbage normal drift og ledelse?

”Med hensyn til de fysiske rammer er der et stykke vej, men jeg har hele tiden kunnet løse mine opgaver. Jeg har f.eks. kørt videre med MUS med de ledere, der refererede til mig. Det foregik virtuelt. Det var et tilbud - men alle ville gerne. Jeg har sagt, at folk bare skulle kontakte mig som sædvanligt. Det har de også gjort,” siger hun.”  

Selv om hun i store træk har kunnet fortsætte sin ledelse fra hjemmekontoret og generelt er positivt overrasket over, hvor problemfrit hun har kunnet arbejde, har hun alligevel noteret sig nogle begrænsninger i visse situationer – og mærket afsavnene.

”Man har brug for social kontakt. Den savner alle nok. Der er situationer, hvor virtuel kommunikation kommer til kort. Nogle slags idéudvikling fungerer bedre, hvis man er fysisk sammen. Det kan også være en udfordring ved svære medarbejdersamtaler eller forhandlinger, hvor der er meget på spil. Begrænsningerne bliver tydelige, når man ikke kan mødes fysisk,” siger hun.

Hvad har du lært af krisen og dens konsekvenser?

”Jeg er blevet ekstremt imponeret af medarbejderne, der trods situationen har indrettet sig efter de svære omstændigheder. Det tager jeg hatten af for. Der er også folk, der har været udfordret. Det skal man have forståelse for som leder. Dem skal man lytte til og skabe rum til. Dem skal man huske at tale med,” siger hun.

Indtil videre har hun ikke noteret sig alvorlige konsekvenser for driften. Tværtimod fortæller hun, at der stadig er fuld fart på arbejdet i Finans Danmark. Sektoren har været central for at løse de finansielle udfordringer, som virksomheder og private er stillet over for som følge af krisen. De er også fortsat med alt fra at rådgive medlemmer om nye regler for realkredittens ejendomsvurdering til organisationens interne strategiarbejde. Krisen har dog sat sine spor.

”Vi deler alle den samme usikkerhed. Selv om situationen delvist er ved at blive normaliseret, og at jeg selv er begyndt at komme ind på kontoret, ved vi jo ikke, hvilke scenarier vi kigger ind i. Hvor lang tid varer det her? Hvor længe vil vi være begrænsede? Den slags spørgsmål fylder,” siger hun og tilføjer:

”Vi har længe talt om, at usikkerhed er den nye norm, og at vi alle skal være agile i fremtiden. Det har i hvert fald ikke ændret sig. Det gælder medarbejdere, det gælder ledere.” 

Ledelse skaber vi sammen. Vil du bidrage?

CfL er et ledelseshus, der er ejet af medlemmerne. Det giver en unik mulighed for at dele erfaringer og best practice – også om corona. Hvis din organisation gemmer på en god historie, så kontakt CfL ved at skrive til pba@cfl.dk. Vi modtager gerne tekster, billeder eller videoer. Her kan du læse om alle fordelene ved at være medlem af CfL-Community  

Ledelse skaber vi sammen

Toplederstafet

Ledelse skaber vi sammen Velkommen til CfLs toplederstafet, hvor du får indblik i, hvordan andre topchefer finder fodfæste i den nye virkelighed. Se den samlet oversigt her

Relevante kurser

Strategisk lederskab

Strategisk Lederskab er en udviklingsrejse for den ambitiøse og erfarne leder, der er klar til at rykke karrieren til næste niveau.

Executive kommunikation

Du får flyttet din kommunikation til et helt nyt niveau og får større gennemslagskraft i forhold til alle stakeholders

Behov for råd og sparring?

Pia Fuglsang Bach
Community chef
T: +45 5154 4149
E: pba@cfl.dk

Lillan K. Gyldenvang
Teamleder, Marketing
T: +45 5154 4193
E: lgy@cfl.dk

Se hvordan vi beskytter dine data, i vores privatlivspolitik