Fra formularer til digital arkitektur
I Generation 1 og 2 er hensigten at automatisere og effektivisere. Der skal spares penge.
I Generation 1 handler besparelsen især om at lade kunder og borgere betjene sig selv. Formularer og information rykker online. Det er ofte den enkelte afdeling, eller silo, der træffer lokale beslutninger om, hvilke IT-systemer og teknologier den og dens medarbejdere og kunder skal benytte, ligesom simple, manuelle processer nu automatiseres.
I Generation 1 er de digitale løsninger som regel lokale, og derfor kan samme virksomhed have en masse forskelligartede løsninger. Sekretærernes tekstbehandlingsanlæg er måske ikke de samme fra afdeling til afdeling, og er der i virksomheden flere bogholderier, bruger de typisk hver sit system.
Efterhånden står det klart i Generation 1, at det er uhensigtsmæssigt med de mange forskelligartede løsninger, og organisationen begynder at rette opmærksomheden mod de interne processer. Der strømlines og standardiseres.
Det er som regel i Generation 2, at de store eksterne industri- og standardsystemer hentes ind, typisk med IT-afdelingen som projektleder. Virksomheden får solide driftsplatforme, som sikrer en ensartet og sikker behandling af de forskellige processer i virksomheden. Det er IT-systemer, som er bygget til at være relativt ufleksible. Sikkerheden og standardiseringen er omdrejningspunktet.
Hvis en ledelse, der har ambitioner på virksomhedens digitale vegne, bestiller et system ud fra en tankegang om, at det må IT-afdeling og leverandør nok kunne finde ud af uden videre involvering af resten af organisationen, er det ofte dømt til at gå galt.
I Generation 3 bliver det en opgave for IT og digitalisering at bidrage til en strategisk og organisatorisk udvikling, der har kunderne og borgerne som omdrejningspunkt: Hvordan skaber vi så gode services og produkter, at vi kan fastholde markedet og vokse i det? Digitale teknologier og IT bliver en drivkraft for forandringer. Forretningsmodellen kobles i stigende grad til teknologien og muliggør konkurrencefordele for virksomheden.
På dette tidspunkt bliver organisationens digitale arkitektur også mere kompleks. Den har stadig de store og bundsolide driftsplatforme, men nu begynder den at erkende et behov for at bygge mere åbne lag ovenpå, som tillader hurtigere og mere fleksibel udvikling, når det gælder samarbejde udadtil samt udvikling af produkter og tjenester.
De komplekse, modne generationer
Kompleksiteten vokser yderligere i de næste generationer, hvor det i Generation 4 også bliver vigtigt at sikre integration med samarbejdspartnere og samtidig sikre, at datalovgivning overholdes, og data bruges til at forbedre mulighederne for at opfylde borgeres og kunders grundlæggende behov.
Igennem bogen sammenligner jeg det flere steder med at bygge et hus. De nederste trappetrin er fundamentet og kælderen. Efterhånden kommer der vægge, døre og vinduer, og siden også tag og tilbygninger. Huset står ikke særlig godt uden et solidt fundament. Det ville være en K3’er i tilstandsrapporten. Omvendt er det ikke ret sjovt at være i huset, hvis det hverken har døre, vinduer, mure eller tag.
I Generation 5 får teknologierne en ny betydning i forhold til medarbejderne og den individuelle kunde eller borger. Her bliver det helt afgørende, at digitale teknologier, IT og data bidrager til at forandre og styrke fagligheden, ikke bare bredt i organisationen, men sådan at det er tilpasset den enkelte medarbejder og vedkommendes opgaveløsning. Og de teknologiansvarlige og ledelsen skal formå at udfordre den eksisterende faglige praksis – kan vi gøre noget nyt og bedre? – og sikre, at de rette teknologispecialister kan involveres i arbejdet hurtigt og smidigt.
Data bliver i stigende grad prædiktive, det vil sige, at de kan bruges til at forudse behov og udfordringer hos en kunde eller en borger. Det giver nye muligheder, men samtidig nye etiske overvejelser. Samtidig begynder virksomheden at få nye bundlinjer. Det økonomiske er ikke nok. Der er klare forventninger til, at virksomheden er med til at gøre verden til et bedre sted at være – at den så at sige vokser og tjener penge ved at gøre noget godt, ikke bare for medarbejderne og kunderne og økonomien, men også for miljøet, klimaet, bæredygtig udvikling i bred forstand, social ansvarlighed, biodiversitet og så videre.
Men generationens vigtigste kendetegn er styrkelsen og transformationen af fagligheden og muligheden for at udvikle hyperindividuelle produkter og services.
Teknologi rykker ind på ledelsesgangen
Efterhånden som kompleksiteten vokser, bliver det også klart, at den øverste ledelse er nødt til at interessere sig for teknologi og stille tidssvarende krav til sig selv og til den del af organisationen, som er ansvarlig for digitale teknologier, IT og data, og ikke bare være den, der træffer beslutningerne om systemer.
Teknologierne skal være en uadskillelig del af virksomhedens strategi, og det kræver også, at man har en forståelse for muligheder og begrænsninger. Og de teknologiansvarlige i organisationen skal på deres side have forståelse for både virksomhedens strategi, organisering og medarbejdernes job for at kunne bidrage til at udvikle fagligheden.
Det gælder i alle organisationer, også hvor ydelsen i forhold til kunder og borgere ikke er digital. Det er nødvendigt at kunne bruge data til udvikling, at kunne give medarbejderne teknologiske redskaber, der understøtter og udvikler deres faglighed, og at kunne skabe gode samarbejdsmuligheder for organisationen, der forbedrer oplevelsen for slutkunden.
Alt dette kræver i dag teknologi, særligt hvis man også vil være relevant om fem og også om 10 år. Som leder skal du være opmærksom på seks centrale områder:
- Strategisk formål med teknologier – hvilke digitale teknologier anvender I og hvorfor?
- Digital ambition og organisatorisk forandring – hvor ambitiøse er jeres strategier? Og hvem har ansvaret for dem?
- Værdirealisering med teknologi – er I bevidste om, hvor værdierne i teknologierne er, og hvordan I realiserer dem?
- Data og analytics – hvordan anvender I data og data-analyser? Har I de rigtige data, og bruger I dem rigtigt?
- Teknologiorganisering og samarbejde – hvor og hvordan organiseres samarbejdet mellem IT-afdelingen, digitaliseringsindsatser, teknologi og den øvrige organisation?
- Digital arkitektur og governance – er jeres digitale arkitektur bygget, så den passer til jeres strategi, og er der styr på, hvordan ansvaret for det er placeret?
Lederskabet er afgørende i alle generationer. Fordi de teknologiske muligheder påvirker strategien og organisationen på hvert trappetrin, er der behov for en ledelse, der forstår det samspil og kan dirigere det kompetent.