Vil du have succes som leder i dag, skal du også være i besiddelse af kompetencer, der kan skabe tillidsfulde relationer i virksomheden.
Relationskompetence er det fundament, der skal til for, at du kan opnå optimale resultater i virksomheden. Det handler om at kunne etablere tillidsfulde relationer til din ledergruppe og til medarbejderne. Herved sætter du også standarden for relationerne medarbejderne imellem.
At stole på hinanden
Den tid er nemlig for længst forbi, hvor tvang var et effektivt ledelsesværktøj. Det er erstattet af tillid, som ikke nødvendigvis betyder, at man holder af hinanden, men det betyder, at man kan stole på hinanden. Og det opnås kun ved, at man interesserer sig for hinanden og bruger tid på dialog og samarbejde. For dig som leder kræver det, at du også investerer den nødvendige tid til dette.
Læs også: Stærke relationer øger effektiviteten
God mødeledelse
En nøgle til succes er også evnen til at designe og facilitere organisationens forskellige møder – også kaldet proceskompetence. Dvs. at du sørger for, at det er de rigtige, der deltager, og at mødet tilrettelægges og ledes, så alles ressourcer og viden bringes frugtbart i spil.
Lederen er jo ikke længere den, der nødvendigvis ved mest og bedst, men vedkommende er afhængig af, at medarbejderne har lyst til byde ind. Lederen bør således også kunne opfatte sig som facilitator. Dette indebærer eksempelvis...
- ...at du er åben om, hvordan det konkrete møde og den konkrete proces indgår i hvilken sammenhæng, og at du selv stiller al din relevante viden til rådighed.
- ...at alle kan/skal kunne ”tænke højt”, uden at det får negative konsekvenser, men tværtimod bidrager til bedre løsninger.
- ...at du som leder/facilitator ved, hvornår du skal tage styringen, og hvornår du skal lade processen udvikle sig, og hvordan du kan indgå heri med din viden og dine synspunkter.
- ...at du stiller flere spørgsmål, end du kommer med svar.
Resultaterne tæller stadig
Ledere er som udgangspunkt resultatorienterede, og det skal de blive ved med at være. Imidlertid ses under lavkonjunkturen en tendens til, at nogle ledere falder tilbage til en normativ tilgang til ledelse i forsøget på at være mere effektive. Og selvfølgelig er det nødvendigt, at målene er klare, at der følges op etc., men i takt med, at organisationer fokuserer endnu mere på relationer med selvstændige og meget kompetente medarbejdere, er du nødt til at bruge dine ledelseskræfter anderledes.
Det kan være vanskeligt for både dig som leder og for medarbejderne at håndtere dobbeltrollen som leder i traditionel forstand og i den nye faciliterende forstand. Det kræver øvelse, empati og tålmodighed fra begge parter. Hermed er vi tilbage ved udgangspunktet: En grundforudsætning er, at der skabes tillidsfulde relationer.