AI er ingen 5-2-kur
Forudsætningen for at organisationer og virksomheder kan høste gevinsterne ved AI, er først og fremmest at forstå, at AI er en ny måde at arbejde og tænke på. AI rækker langt ud over implementeringen af ny teknologi, forklarer IIH-direktøren:
”Vi har tidligere oplevet store teknologiske spring med personlige computere og internettet, men AI er anderledes, fordi teknologien påvirker alle aspekter af virksomheden. Det er ikke længere et spørgsmål om at vælge AI til eller fra. AI bliver en uundgåelig del af vores dagligdag, og det bliver integreret i et tempo, der er langt hurtigere end noget, vi tidligere har set.”
En produktivitetsstigning på 40-50 pct. er ifølge direktøren et realistisk bud, i hvert fald når det gælder videnarbejdere, men det kommer ikke af sig selv.
”En af de vigtigste faktorer for succes med AI er, at virksomhederne indser, at det her er ikke en 5-2-kur, men en livsstilsændring. Ledere er nødt til at have det lange lys på – om det så er seks, 12, eller 24 måneder. Det er bekymrende, hvis man baserer sine beslutninger på nutiden i stedet for fremtiden,” siger han.
Skal være lige så nemt som MobilePay
En anden forudsætning for succes er at anerkende, at medarbejdere har forskellige tilgange til teknologi.
”AI er her allerede, men for at alle kan anvende teknologien effektivt, skal det gøres så brugervenligt som muligt, ellers vil modstanden være for stor. Når man præsenterer folk for kodning og tekniske detaljer, ja så står mange af. Jeg har ikke evidens for at sige det, men jeg vil tro, at 95 pct. mister interessen, så snart det bliver for nørdet eller for kompliceret. Det er kun de mest entusiastiske, der holder ved.”
”En tilgang til AI, der ligner lette og intuitive systemer som Google Maps eller MobilePay, vil gøre en stor forskel,” siger Henrik Stenmann, der igen pointerer, at brugen af AI kræver langt mere omfattende ændringer end implementering af nye værktøjer.
Det kræver uddannelse, forståelse og tid. Det kræver kulturændringer – også på ledelsesgangen.
”Det er ligesom at få stillet en bil til rådighed, men du har ikke noget kørekort. Hvis du kører galt, så er det bilens skyld."
Pas på signalerne som leder
Det er nemt at forholde sig kritisk til AI, men Stenmann har et klart budskab til danske ledere: Lær at omfavne AI, også selvom du har en naturlig skepsis.
”Det er så nemt lige at smide legalkortet, at henvise til GDPR eller hvad der nu måtte være af forhindringer, men som leder risikerer du altså at lukke en kæmpestor fest og skræmme alle talenter væk. Unge såvel som dem, der gerne vil,” siger han og påpeger:
”Når en leder udtrykker tvivl eller forbehold, så sender det et signal til organisationen om, at teknologien ikke skaber værdi. Og det kan bremse innovation og udvikling.”
”Selvfølgelig kan der være tekniske og juridiske udfordringer, men hvis ledelsen viser åbenhed og en positiv holdning, inspirerer det medarbejderne til at tage del i denne rejse. AI vil ikke blive jeres værste fjende. Den kan blive jeres bedste ven og en afgørende ressource i fremtidens arbejdsliv.”
Artiklen fortsætter under boksen.