Sådan arbejder Københavns Politi med ledertrivsel
Tværgående ledernetværk er et vigtigt strategisk fokusområde for Nathalie Skovgaard, ledelsespartner i Danmarks største politikreds. Læs hvorfor og få hendes udlægning af Ledertrivsel-analysen 2025.
Relationskompetence er det fundament, der skal til for, at du kan opnå optimale resultater i virksomheden. Det handler om at kunne etablere tillidsfulde relationer til din ledergruppe og til medarbejderne. Herved sætter du også standarden for relationerne medarbejderne imellem.
Den tid er nemlig for længst forbi, hvor tvang var et effektivt ledelsesværktøj. Det er erstattet af tillid, som ikke nødvendigvis betyder, at man holder af hinanden, men det betyder, at man kan stole på hinanden. Og det opnås kun ved, at man interesserer sig for hinanden og bruger tid på dialog og samarbejde. For dig som leder kræver det, at du også investerer den nødvendige tid til dette.
Læs også: Stærke relationer øger effektiviteten
En nøgle til succes er også evnen til at designe og facilitere organisationens forskellige møder – også kaldet proceskompetence. Dvs. at du sørger for, at det er de rigtige, der deltager, og at mødet tilrettelægges og ledes, så alles ressourcer og viden bringes frugtbart i spil.
Lederen er jo ikke længere den, der nødvendigvis ved mest og bedst, men vedkommende er afhængig af, at medarbejderne har lyst til byde ind. Lederen bør således også kunne opfatte sig som facilitator. Dette indebærer eksempelvis...
Ledere er som udgangspunkt resultatorienterede, og det skal de blive ved med at være. Imidlertid ses under lavkonjunkturen en tendens til, at nogle ledere falder tilbage til en normativ tilgang til ledelse i forsøget på at være mere effektive. Og selvfølgelig er det nødvendigt, at målene er klare, at der følges op etc., men i takt med, at organisationer fokuserer endnu mere på relationer med selvstændige og meget kompetente medarbejdere, er du nødt til at bruge dine ledelseskræfter anderledes.
Det kan være vanskeligt for både dig som leder og for medarbejderne at håndtere dobbeltrollen som leder i traditionel forstand og i den nye faciliterende forstand. Det kræver øvelse, empati og tålmodighed fra begge parter. Hermed er vi tilbage ved udgangspunktet: En grundforudsætning er, at der skabes tillidsfulde relationer.
Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.
Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.
Henrik Hvolbøll Eriksen
Senior Relations Manager
T: +45 2565 9000
E: her@cfl.dk
Cristian Willum
Senior Relations Manager
T: +45 51 54 41 04
E: cwg@cfl.dk
Tværgående ledernetværk er et vigtigt strategisk fokusområde for Nathalie Skovgaard, ledelsespartner i Danmarks største politikreds. Læs hvorfor og få hendes udlægning af Ledertrivsel-analysen 2025.
I denne rapport får du en metode til evaluering af ledergrupper. Få også et unikt indblik i danske ledergruppers styrker og svagheder baseret på svar fra over 500 ledere.
Se hovedresultaterne af CfLs nye undersøgelse. Læs reaktionerne fra det lederpanel, der var samlet til CfLs briefing.
Få resultaterne af CfLs store undersøgelse af danske lederes trivsel i 2025. Se udviklingen siden 2024. Læs konklusioner og anbefalinger.