Debat: Har hjemmearbejde skabt mere støj end styrke?
Graden af hjemmearbejde bør derfor alene afgøres af virksomhedens strategi, og hvis fysisk fremmøde er nødvendigt, må individuelle hensyn vige, skriver CfLs CEO Thomas Hanssen.
Når vi taler om en god kommunikator, tænker vi ofte på hvor god vedkommende er til at formidle sit stof og skabe forståelse mv. for sine synspunkter hos sine modtagere. Vi tænker sjældnere på, at en god kommunikation kræver, at der bliver lyttet, og at kommunikatoren også selv skal evne kunsten at lytte. Kommunikation er jo intet værd, hvis der ikke bliver lyttet.
Hvordan bliver du så en bedre lytter?
Management konsulenten Gary Copeland har defineret 6 niveauer for lytning gående fra :
Ved at bevæge dig frem til lytteniveau 6 vil du blive mere nærværende og empatisk lyttende. Det vil i højere grad ske på fortællerens præmisser, og du vil opnå, at fortælleren åbner mere op for sine tanker og refleksioner. Det vil give fortællingen mere substans og gør den mere intelligent. Og dermed mere udbytterig for lytteren.
I denne tid, hvor effektivitet står højt på dagordenen, er det da ret interessant - for hvor ofte hører vi ikke om folk, der fra deres chefer, kolleger, ægtefæller mv. oplever at blive lyttet til med forlods skepsis, kritik, utålmodighed eller bedrevidenhed. Det skader kommunikationen og gør den sværere for både fortæller og lytter.
Som lytter kan du selv beslutte dig for dit udbytte af samtalen – Du kan beslutte dig for at fortælleren ikke er værd at høre på og du får sandsynligvis ret. Og du kan beslutte dig for, at det, som fortælleren vil oplyse dig om, er mægtigt berigende og interessant, og du får sandsynligvis ret.
Så hvorfor ikke blive en mere effektiv lytter ved at indstille dig på en udbytterig samtale – du vil sandsynligvis få det.
Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.
Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.
Graden af hjemmearbejde bør derfor alene afgøres af virksomhedens strategi, og hvis fysisk fremmøde er nødvendigt, må individuelle hensyn vige, skriver CfLs CEO Thomas Hanssen.
Lad os diskutere strukturelle rammer og organisatoriske vilkår, frem for om den enkelte leder er god eller dårlig, skriver CfLs direktør Anja Neiiendam.
Indsatsen samler sig især om to ting: Selvledelse og hjælp til administrativ support. Læs hvorfor i interview med CCO Kristina Steenfeldt Madsen.
Inden en topledelse træffer beslutninger om fyringer, bør den lave en helhedsøkonomisk og kulturel vurdering, skriver CfLs CEO Thomas Hanssen.