Hvornår blev du leder?
Reflekter over din egen ledelsesudvikling, og vis, hvordan din DiSC-profil og rapporten Work of Leaders kan give dig konkrete og anvendelige indsigter i din fortsatte udvikling som leder.
Når vi taler om en god kommunikator, tænker vi ofte på hvor god vedkommende er til at formidle sit stof og skabe forståelse mv. for sine synspunkter hos sine modtagere. Vi tænker sjældnere på, at en god kommunikation kræver, at der bliver lyttet, og at kommunikatoren også selv skal evne kunsten at lytte. Kommunikation er jo intet værd, hvis der ikke bliver lyttet.
Hvordan bliver du så en bedre lytter?
Management konsulenten Gary Copeland har defineret 6 niveauer for lytning gående fra :
Ved at bevæge dig frem til lytteniveau 6 vil du blive mere nærværende og empatisk lyttende. Det vil i højere grad ske på fortællerens præmisser, og du vil opnå, at fortælleren åbner mere op for sine tanker og refleksioner. Det vil give fortællingen mere substans og gør den mere intelligent. Og dermed mere udbytterig for lytteren.
I denne tid, hvor effektivitet står højt på dagordenen, er det da ret interessant - for hvor ofte hører vi ikke om folk, der fra deres chefer, kolleger, ægtefæller mv. oplever at blive lyttet til med forlods skepsis, kritik, utålmodighed eller bedrevidenhed. Det skader kommunikationen og gør den sværere for både fortæller og lytter.
Som lytter kan du selv beslutte dig for dit udbytte af samtalen – Du kan beslutte dig for at fortælleren ikke er værd at høre på og du får sandsynligvis ret. Og du kan beslutte dig for, at det, som fortælleren vil oplyse dig om, er mægtigt berigende og interessant, og du får sandsynligvis ret.
Så hvorfor ikke blive en mere effektiv lytter ved at indstille dig på en udbytterig samtale – du vil sandsynligvis få det.
Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.
Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.
Reflekter over din egen ledelsesudvikling, og vis, hvordan din DiSC-profil og rapporten Work of Leaders kan give dig konkrete og anvendelige indsigter i din fortsatte udvikling som leder.
Når ledere lærer at forstå og regulere deres følelser, opnår de ikke kun bedre relationer, men også et mere fleksibelt og effektivt lederskab, som styrker samarbejdet og skaber resultater.
Da Bunzl Nordic voksede fra to til syv selskaber i Norden, voksede behovet for at styrke ledelseskulturen med et fælles sprog. Løsningen blev et uddannelsesforløb for mellemledere skræddersyet i samarbejde med CfL.
CfL er årligt i kontakt med mange hundrede ledere, og er der én dagsorden, der trænger sig på, så er det ledertrivsel. I denne e-bog guider vi dig til at komme i gang med at løfte ledernes trivsel.