E-handelshuset Hesehus har i samarbejde med CfL fået styrket relationer, kommunikation og handlekraft. CfL-direktør Mogens Fog forklarer hvordan.
CfL, 2018
Hvorfor er jeg leder, hvorfor er jeg det i denne virksomhed, og hvorfor er virksomheden sat i verden?
Lederne fra Hesehus i Odense kom på tankearbejde, da de blev rådgivet af CfL i forbindelse med et todages forløb, hvor de bl.a. skulle fokusere på, hvordan strategien blev eksekveret mere effektivt.
Hesehus, der tilbyder e-handelsløsninger, er siden opstarten i 2002 vokset organisk fra syv til knap 100 ansatte. En vækst, der giver risiko for at gå i nogle klassiske fælder, f.eks. at miste fokus på, hvor man er på vej hen og hvorfor, forklarer Mogens Fog, direktør for rådgivning og ledelsesredskaber hos CfL.
De overordnede mål drukner let i dagligdagens travlhed, forklarer Mogens Fog og henviser til en undersøgelse fra den MIT-ansatte strategiekspert Donald Sull. Han har undersøgt, om ledere med ansvar for at eksekvere strategien kan nævne de vigtigste punkter i strategien.
Det viste sig, at 33 pct. af lederne ikke kunne nævne en eneste af de fem vigtigste prioriteter.
Briefing og back briefing får strategien til at fungere
"Resultatet er, at ens handlinger ikke har forbindelse til den overordnede retning. Det er derfor, man bør arbejde med briefing og back briefing. Vi øvede det i praksis med Hesehus, hvor deres CEO og COO skulle komme med et strategisk briefing om, hvor de gerne ville hen og hvorfor. Deres ledere fik så en time til at komme med et back briefing, hvor de skulle forklare, hvordan de konkret ville handle for at bevæge virksomheden i den retning."
Mogens Fog havde flere fokuspunkter med i værktøjskassen til besøget hos Hesehus, men især relationer på arbejdspladsen var et vigtigt punkt.
"Det handler om, hvordan man som leder kan bygge en relation, der gør, at medarbejderne føler sig bedre og bliver bedre."
"Vores tilgang kalder vi High Quality Connections. Som leder har man ofte 200-300 touch points, eller interaktioner, pr. dag med medarbejderne. Det kan være pr. telefon, mail, i møder eller ved kaffemaskinen, og lederen skal sørge for, at medarbejderne hver gang går derfra med en bedre følelse. En sund og god relation gør det nemmere både at give feedback og have en vanskelig samtale med medarbejderen," siger Mogens Fog.
Artiklen fortsætter under boksen.