Analyse- og dialogchefen i reklamebureauet Nørgård Mikkelsen afsluttede Strategisk Lederskab i august 2019. Det, der begyndte som et CRM-projekt, endte med en strategi for at hjælpe danske virksomheder ind på verdens største digitale markedsplads: Amazon.

Af Pia Fuglsang Bach, oktober 2019

Da Jeppe Hamming fra reklamebureauet Nørgård Mikkelsen begyndte på Strategisk Lederskab i det tidlige forår 2019, havde han en ret klar ide om, hvad han skulle bruge CfL-uddannelsen til: Reklamebureauet skulle skubbes helt i front, når det gælder Customer Relationship Management.  

Siden er den 35-årige analyse- og dialogchef blevet klogere. Både på sig selv og sin virksomhed. Og så er han blevet far. Det sidste er selvfølgelig det vigtigste i verden, og selv om CfLs pipeline i princippet tilbyder rådgivning af enhver art, er det op til Jeppe Hamming selv at klare netop den rolle. Og dog. 

CfL-kurset går under navnet Strategisk Lederskab, men ikke desto mindre er personlig udvikling en bærende søjle i det intensive forløb, der strækker sig over et halvt år.

Afklaring af karriereveje og motivationsfaktorer fylder en del, og med det også evnen til at prioritere og træffe de rigtige valg. Det er Jeppe Hamming ifølge eget udsagn blevet bedre til, og med familieforøgelsen bringer det glæde på hjemmefronten.

Det vender vi tilbage til.

(Artiklen fortsætter under boks og billede)

Strategisk Lederskab
Er et intensivt uddannelsesforløb, der strækker sig over et halvt år. Det er delt i tre moduler på hver fire dage. Et gennemgående fokus er deltagernes egne strategiske udviklingsprojekter, så der hele tiden veksles mellem teori og praksis. Personlig udvikling er en del af pakken med 360-graders analyse og individuelle samtaler med en erhvervspsykolog. Undervisere: Ejner Jacobsen, chefrådgiver, og Pernille Grove, seniorrådgiver og psykolog.

Strategisk Lederskab - Jeppe Hamming

Fra CRM til Amazon

Som analyse- og dialogchef har Hamming og hans team på tre medarbejdere to overordnede funktioner.

Den ene er forretningsudvikling. Den anden er at betjene Nørgård Mikkelsens mange kunder med målgruppeanalyser, kortlægninger af kunderejser og meget mere. Porteføljen tæller en lang række virksomheder inden for retail, for eksempel Bygma, Matas og Unilever.

Kunderelationer er grundpillen i al markedsføring, og Jeppe Hamming havde da også valgt CRM som sin prædefinerede opgave, da han begyndte på Strategisk Lederskab. Undervejs blev det klart, at et projekt fra boblelisten havde et langt større potentiale. Og at det var nu, der skulle rykkes.

Det var Amazon, der pressede sig på. Den gigantiske markedsplads har allerede vendt op og ned på spillereglerne i retail i en lang række europæiske lande, og tjenesten står billedligt talt klar ved den tyske grænse.

Nørgård Mikkelsen havde over en periode udbygget sine kompetencer i forhold til den nye platform, og i sommeren 2019 indgik reklamebureauet et strategisk samarbejde med Finc3, som er en af Tysklands førende specialister i markedsføring på markedspladser som Amazon.

Læs også: ”Vi kan alle tænke store tanker, men strategien virker først, når vi får den ført ud i livet”

Blue Ocean, højt tempo og fokus

Jeppe Hammings skifte fra CRM til Amazon skete parallelt med et forstærket fokus fra direktionens side, men der er ingen tvivl om, at analysechefen - godt hjulpet af sin uddannelse - har presset på.

Siden har han da også fået ansvaret for at videreudvikle samarbejdet med tyske Finc3 og levere Amazon-ydelser til bureauets kunder.

”Ingen andre bureauer i Danmark er eksperter på en platform som Amazon, så det er ren Blue Ocean for Nørgaard Mikkelsen. Nu har vi et bagkatalog af kompetencer fra den tyske partner kombineret med vores danske markedsforståelse,” siger Jeppe Hamming og understreger, at der har været mange diskussioner og reflektioner undervejs.

Af samme grund er det svært at sætte CfLs rådgivning på formel, men analysechefen fremhæver afdækningen af:

  • Potentiale: Kurset har været et forum for at diskutere strategiudvikling og få sparring på, hvor de største potentialer ligger.

  • Fokus og tempo: Nørgård Mikkelsen er meget optaget af alt det nye, og reklamebureauet er i dag et sted, hvor mulighederne er mange. Ejner Jacobsen, chefrådgiver i CfL, har været god til at fastholde fokus på projektet - parallelt med et højt tempo.

  • Ambassadører: Hvordan sælges et projekt opad i en organisation på en god måde? Det har CfL også hjulpet med.

  • Kommunikation: Hvordan skal rækkefølgen i forandringsprocessen være? Det samme gælder måden at kommunikerer på.

”Ejner (chefrådgiver i CfL, red) har erfaring fra mange andre projekter, og det var en stor styrke at diskutere både redskaber og kultur med ham: Hvad er det for en kultur, Nørgård Mikkelsen har? Hvad betyder det for den måd, vi kommunikerer og prioriterer på,” spørger Hamming.

Læs også: Sådan omsætter du Kotter og alle de andre til den virkelige verden

Bonus til kunderne

Strategisk Lederskab har haft helt konkret indflydelse på Nørgård Mikkelsens overordnede strategi, men der er endnu en bonus.

”En del af min motivation for at vælge kurset var, at jeg sidder i en rådgivnings- og strategifunktion. I dag bruger jeg mange af redskaberne fra kurset i rådgivningen af vores kunder. Selv om jeg har arbejdet rigtigt meget med målgrupper, har jeg fået en langt større forståelse for kundernes forretning. Hvor har forretningen - og ikke kun produktet - brug for at flytte sig.”

Jeppe Hamming opsummerer:

"Strategisk Lederskab har skærpet mine evner til at afdække forretningsmuligheder, ikke bare for Nørgård Mikkelsen, men også vores kunder.”

”Faktisk blev det tydeligt for mig, at Nørgård Mikkelsen har et væld af forretningsmæssige muligheder, og den primære opgave er, at prioritere og satse på den mulighed med størst potentiale. Uddannelsen hjalp mig endda også med at forstå, hvilket område det er."

Sparring og afklaring om motivation

Og så var der det med den personlige udvikling.

Jeppe Hamming har altid vidst, at han bliver motiveret af at lede og udvikle andre, men på Strategisk Lederskab fik han øje på, at forretningsudvikling også altid har været et centralt ben i hans karriere.

STL - Jeppe Hamming

CfL’s tests afdækkede mange flere facetter ved både min motivation, mine måder at prioritere på, og hvordan jeg ser og navigerer i min egen karriere. Kombineret med en god sparring, blev det lige pludseligt meget mere anvendeligt i praksis, hvad disse tests viser.

Jeppe Hamming

”Jeg har brug for omskiftelighed i de kerneområder, jeg arbejder med, men det kræver prioriteringer. Jeg motiveres meget let af nye udfordringer, men gennem samtaler med CfLs psykolog Pernille (seniorrådgiver Pernille Grove, red.), blev det klart, at jeg også har brug for fokus,” siger analysechefen og uddyber:

”Jeg har taget utroligt mange personlighedstest, så jeg regnede med, at CfLs test blot ville vise, at jeg er en ekstrovert person, der godt kan lide at have mange udfordringer og med mange mennesker at gøre.”

”CfL’s tests afdækkede mange flere facetter ved både min motivation, mine måder at prioritere på, og hvordan jeg ser og navigerer i min egen karriere. Kombineret med en god sparring, blev det lige pludseligt meget mere anvendeligt i praksis, hvad disse tests viser.”

Læs også om testværktøjer Decision Styles

Jeppe Hamming har fået en forståelse for, at forskellige typer af motivation kan være utroligt værdifulde. En karriere behøver ikke nødvendigvis bevæge sig opad i en organisation, andre typer af ambitioner og karriereveje kan være ligeså brugbare.

”Der er altid nogle valg at træffe. Også i mit privatliv, og jeg er blevet bedre til at prioritere både i arbejdslivet og på privatfronten,” siger han.

Det er tid til at forlade interviewet. Det vigtigste i verden venter.

Jeppe Hamming 
Er analyse- og dialogchef hos Nørgård Mikkelsen, hvor han senest har kastet sig selv og sin afdeling ud i at hjælpe danske virksomheder med strategi og onboarding på verdens største digitale markedsplads: Amazon.  Han tidligere været chef for den afdeling af programmører og projektledere, der har udviklet platformen bag tv2.dk. Har desuden været leder for en udviklingsafdeling hos Peytz & Co med over 30 personer placeret i både Danmark og Moldova. Er uddannet sociolog fra Københavns Universitet.

Nørgård Mikkelsen
Det danske reklame- og mediebureau blev grundlagt i Odense i 1967. I dag er Nørgård Mikkelsen et af Danmarks største bureauer, og det tilbyder en bred vifte af ydelser: Fra forretningsudvikling over kreative kampagner til medieindrykning. En af de mest markante kampagner var den, hvor Minna og Gunnar - spillet af Kirsten Lehfeldt og Niels Olsen - skulle lære danskerne at spise fisk. Kunderne tæller blandt andre: Arla, Bygma, Landbrug & Fødevare, Matas, Thansen, Unilever og YouSee.