Excellence Modellen er udviklet af ledere til ledere i både private og offentlige organisationer. Modellen bidrager til virksomhedens strategiske udvikling ved at synliggøre sammenhængen mellem indsats og resultater.

Excellence Modellen giver ledelsen et struktureret overblik over både virksomheden som helhed, og hvordan virksomheden klarer sig. Modellen gør det dermed muligt for ledelsen at afgrænse, hvor der skal igangsættes initiativer for at forbedre virksomhedens præstation og styrke dens udvikling.

The European Foundation for Quality Management (EFQM) har udviklet og ejer Excellence Modellen og driver med udgangspunkt i modellen arbejdet med at udvikle excellence i europæiske organisationer.

CfL arbejder med udvikling og udveksling af best practice for de organisationer, som bruger eller overvejer at bruge Excellence Modellen. I samarbejde med kunden bruger vi modellen til at arbejde med virksomhedsudvikling, forbedringer og forandringsprocesser.

Læs også: Sådan arbejder vi med Leadership Pipeline

Modellen består af ni områder (kriterier), der hver er opdelt i en række underkriterier. Idéen er, at virksomheden skal vurdere sig selv - selvevaluere - på disse kriterier.

Excellence Modellen

Modellen omfatter et selvevalueringsværktøj med ni overordnede og 32 konkrete spørgsmål, der tager udgangspunkt i de otte grundlæggende begreber, og bruges som kritisk spørgeramme til at evaluere organisationens indsats og resultater.

En organisation udviser excellence, når den med udgangspunkt i nøje gennemtænkte indsatser skaber bedre resultater end andre organisationer og som helhed vedvarende opnår fremragende resultater.

Læs også: Sådan omsætter du Kotter og alle de andre til den virkelige verden 

Du kan læse mere om modellen her: www.efqm.org