Konkrete opgaver fra ledelsen
Også erhvervspsykolog Morten Overgaard Eskelund, der for CfL stod for at lede deltagerne gennem hele forløbet, peger på, at kursets indhold spændte over en lang række relevante ledelsestemaer - fra ledelse af forandringer til ledelse af diversitet - men at sammentømringen af holdet og samarbejde løb som en understrøm gennem uddannelsen.
Før forløbet fik mellemlederne en opgave udstukket af deres ledelse og skulle sammen i løbet af uddannelsen levere svar i grupper.
Opgaverne handlede fx om at give bud på at optimere samarbejdet mellem lager og indkøb, at opnå synergi i opgaveplanlægningen mellem afdelinger, at kommunikere og implementere arbejdsgange mere effektivt end i dag, og at overlevere viden mellem afdelinger.
Deltagerne arbejdede med opgaverne i triader, og på flere af modulerne indgik deltagerne også i rollespil og trænede færdigheder som fx coachende leder.
”Styrken i et forløb som dette er konkrete, genkendelige situationer, hvor vi træner i at forstå os selv og andre mennesker. Forløbet var meget kondenseret, men lederne var hele vejen igennem også gode til at udveksle erfaringer og råd, noget der har været efterlyst endnu mere tid til,” siger Morten Overgaard Eskelund, der ikke slap gruppen efter forløbets afslutning, men i fællesskab med den og virksomhedens ledelse satte to nye temaer på programmet, nemlig konflikthåndtering og den svære samtale.
Læs også: Her er karriereudviklingen sat i system med skræddersyede programmer
Hands-on ledelse
”Morten er jo vestjyde, og rigtig god til at stoppe op og give plads til det, han kunne mærke fyldte hos os. Han gik meget hands-on til ledelse og var god til lige at flytte dagsordenen lidt, så vores diskussioner altid kunne tage udgangspunkt i det, der fyldte lige nu i vores hverdag."
"Han kom med sin store viden om ledelse, men fik den omsat til vores virkelighed,” siger Tina Skaaning Piilgaard fra HR, der i tilbagemeldingerne fra deltagerne også kan læse at tilfredsheden med forløbet er stor, især på temaer som fælles sprog, uddelegering af opgaver og prioritering.
”Grundlæggende tror jeg, man kan konkludere, at vi som teamledere har fået ny selvindsigt og mod til indimellem at trække os ud af driften og reflektere over ledelsesopgaven,” siger Tina Skaaning Piilgaard.
Virksomheden har i samarbejde med CfL aftalt et nyt lederuddannelsesforløb, denne gang for syv regionschefer.